Pages

Tuesday 28 June 2011

Scones lemak manis

Scones ni baru je masak ada la dalam sejam dan masih suam-suam panasnya kalau nak makan pun dah boleh hmmm sedapnya .Kali ni saya cuba resepi dari Joyofbaking , boleh klik SINI kalau nak tengok resepi asal . Nak bancuh adunan scones ni lebih kurang sama je cuma jumlah kuantiti bahan je yang berlainan dan mungkin ada juga pertambahan bahan macam dalam resepi kali ni ada di guna gula serta cream kalau dalam resepi yang saya cuba sebelum ni hanya guna susu . 

Saya memang selalu masak makanan yang jadi favorite anak-anak dan macam scones ni anak sulung saya , Aisyah yang suka sangat . Saya ikut resepi asal tapi saya tambah sikit kuantiti tepung gandum supaya senang saya nak uli adunan scones yang agak lembut ni , alhamdulillah scones ni memang sedap..

Scones yang baru masak..

BAHAN-BAHAN :

2 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
25 grm gula
75 gm butter tanpa garam - sejuk
1 biji telur - dipukul sikit
1 sudu kecil esen vanilla
1/4 sudu kecil garam
120ml cream - dalam kotak
1 biji telur dipukul sikit utk disapu atas scones

CARA MEMASAK :

-Panas kan oven pada suhu 180'C selama 5 minit (suhu panas bergantung pada jenis oven yang anda guna ) 

-Ayak tepung dengan baking powder , gula serta garam . Kemudian masukkan semua butter sejuk yang sudah dipotong menjadi kiub kecil dan terus ramas-ramas butter dengan tepung sehingga menjadi macam serbuk roti yang berderai-derai . Buat semua ni dengan cepat supaya butter kekal sejuk .

- Dalam bekas yang sesuai satukan telur , esen vanilla dan cream . Kacau semua bahan sehingga sebati .

-Buat seperti lubang di tengah-tengah adunan tepung tadi dan masukkan  adunan telur tadi kemudian gaul rata  adunan ni dengan senduk , biar semua bahan-bahan cukup sebati  . Jangan uli terlalu lama jika adunan melekik letak sikit tepung ditangan/jari-jari . Bila doh dah jadi padat macam sebiji bola masukkan sekejap dalam peti sejuk selama 20 minit .

-Keluarkan doh dari peti sejuk dan terus ratakan doh gula pengelek anggaran 1 1/2 inci tebal dan boleh la guna acuan bulat atau gelas untuk terap doh ni , saya hanya tekan-tekan doh dengan jari dan terus terap guna gelas . Susun adunan tadi atas tray pembakar yang sudah disapu sedikit butter atau minyak sayur . Sapu telur atau susu pada pemukaan adunan scones ni .

-Bakar scones ni selama 15-20 minit pada suhu 180'C atau sehingga scones masak kuning keemasan , pastikan jangan terover masak nanti scones boleh jadi berderai/kering . Bila masak keluarkan dari oven dan sejukkan atas relai/tray besi . 

3 comments:

  1. anak anak mesti suka makan ni kan...dah follow dan linkkan...tq...

    ReplyDelete
  2. to eni ,
    memang pun anak-anak suka makan scone ni sebab rasanya lemak manis , scones ni sedap bila disapu dgn mentega dan jam strawberry , saya pun suka juga sbb sedap laa

    ReplyDelete