Pages

Sunday 5 June 2011

Salmon bersos lemon

Semalam untuk lunch saya masak resepi ini , minggu sudah pegi ke Maidin dan beli kepingan ikan salmon sebab harganya yang murah dari tempat lain. Saya cipta sendiri resepi dan hmmm yummy . Ikan salmon ni kalau nak sedap sosnya mesti ada masam dan berlemak creamy  dan anak sulung saya Aisyah minta saya masak lagi resepi ni sebab dia suka sangat....

Resepi yang saya bagi ini untuk 4 orang ....

BAHAN-BAHAN :

4 keping ikan salmon
2 ikat asparagus
1 ketul cauliflower -saiz sederhana
1 batang carrot

BAHAN-BAHAN SOS :

1  sudu teh olive oil
3  ulas bawang putih
1  cawan fresh cream
1  cawan susu segar
2  sudu kecil fresh thyme
1  sudu kecil mustard
1  sudu besar jus lemon
Garam secukup rasa

CARA MEMASAKNYA :

1) Bersihkan ikan salmon kemudian gaulkan dengan sedikit garam dan black pepper , perap selama 1 jam.Kemudian panaskan 1 sudu besar minyak zaiton dan goreng ikan salmon sampai masak.


Ikan salmon yang sudah digoreng

2) Potong semua sayur mengikut cita rasa sendiri .Goreng semua sayur dalam lebihan minyak mengoreng ikan salmon tadi.Goreng sekejap saja semua sayur supaya tidak over cook sebab nanti sayur jadi terlalu lembut dan lembik.
3) Panas kan satu sudu teh minyak zaitun dan tumis bawang putih yang dicincang halus sampai wangi. Kemudian terus masukkan susu , cream , thyme , mustard dan kacau sehingga mendidih.
4) Bila kuah mula mendidih masukkan garam dan jus lemon jika suka lebih masam masukkan lagi jus lemon.Biarkan kuah mendidih dan masak , boleh la ditutup api. Menu ni lebih sedap jika makan sewaktu masih panas.
Selasa 26.5.09

No comments:

Post a Comment