Pages

Tuesday 21 June 2011

ROTI WHOLEMEAL

Roti ni akak masak semalam tapi hari ni baru dapat masukkan resepinya dalam blog . Dua tiga menjak ni akak seronok benar buat roti la kena pulak roti yang akak buat habis licin anak-anak makan . Anak-anak akak memang suka makan roti untuk sarapan dan untuk dibawa bekal ke sekolah so memang berbaloi la akak masak roti sendiri . Bila buat roti sendiri kita tau semua bahan yang kita guna adalah bersih dan tanpa bahan pengawet dan akak memang nak improve skill baking ni tapi bila buat roti akak uli sendiri la sebab akak tak ada mesin bread maker . Uli sendiri pun ok juga akak uli sampai cukup sebati la lengguh tangan ni pun tak pa sebab semangat berkobar-kobar nak buat roti sendiri hehe dan alhamdulillah roti akak masak elok.

Resepi kali ni akak C&P dari fotopages Rinn Sinn Chan dan sumber asal resepi ni dari internet , TQ Rinn Chan yang share resepi ni . Resepi roti ni memang senang nak diikut dan yang bestnya roti akak naik cantik...suka suka..hmmm besok nak baking apa pula ya memang nak kena cari resepi lagi ni terima kasih la pada insan-insan yang sudi share resepi yang best-best dapat juga akak cuba masak untuk dimakan bersama family..

Roti yang baru masak masih panas ni...


Roti yang dah siap disapu butter dan strawberry jem mmm yum yum sedapnya..

Sumber asal : allrecipes.com

BAHAN-BAHAN:

100ml (4 fl oz) air suam
20g (3/4 oz) yis segera mauripan
4 tablespoons tepung protein tinggi
1 tablespoon gula castor
175g (6 oz) oats segera
 
225g (8 oz) tepung wholemeal
1L (1 3/4 pints) air suam
1 1/2 tablespoons garam halus
75g (3 oz) gula perang halus
 
150ml (5 fl oz) minyak sayuran
1.3kg (3 lb) tepung protein tinggi
150grm kacang almond n gajus - ditumbuk hancur


* Resepi dari Rinn Chan ni diadun guna mesin , akak hanya uli tangan tapi cara nak buat masih sama . Akak dapat buat 2 biji loaf/buku roti guna resepi ni.


CARA MEMASAK :

1. Di dalam mangkuk pengadun, putar perlahan 100ml air suam, yis segera 4 tbs tepung hi-protein and gula. Biarkan selama 5 minit sehingga berbuih.



2. Sukat oats, tepung hi-protein, 1 liter air suam, gula perang , kacang almond/gajus dan minyak sayuran. Campurkan ke dalam bancuhan yis yg telah naik tadi. Putar dengan perlahan selama 1min - 2min. Tambahkan sedikit kelajuan sambil memasukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habis. Doh telah sedia apabila ianya tidak lagi melekat di dinding mangkuk pengadun. Sekiranya agak melekit boleh oleskan sedikit butter.

3. Bulatkan doh, tutup mangkuk dengan clingwrap atau tuala lembab dan biarkan selama 1 jam atau sehingga doh naik 2 kali ganda.

4. Boleh bentukkan untuk dijadikan loaf atau sebagai buns. Susun di dalam loyang yg telah digriskan dengan sedikit mentega. Perap sehingga naik 2 kali ganda lagi.

5. Bakar pada suhu 180'C selama 45-30minit atau sehingga bahagian atas roti sudah keperangan. Setelah masak pindahkan ke atas rak penderai dan biarkan sejuk. Boleh dimakan mengikut cara kesukaan masing-masing. 

Ni la tepung roti wholemeal yang akak beli dari kedai jual makanan organik , dekat kedai jual bahan-bahan kek/baking pun ada jual tepung ni .

2 comments:

  1. wah!seronok membaking ya nannie..tahniah menjadi nampaknya roti tu.

    ReplyDelete
  2. to kak anymz,
    thanks akak hihi ok la first time cuba buat roti wholemeal ni .saya skrg ni seronok pula baking n buat roti n bila masuk blog akak lagi la sya suka sbb blog akak byk resepi baking yg saya nak cuba

    ReplyDelete