Pages

Sunday 5 June 2011

Masak lemak ikan sardin

Resepi ini asal dari kampung suami saya , ikan sardin dalam tin di masak lemak memang sedap..Suami saya cerita dulu masa dia kecil cara mak dia nak jimat duit ialah dengan beli sardin dalam tin , ye la 30 tahun dulu harga 1 tin sardin yang besar pun hanya RM 1.80 , kira murah la boleh dimakan sampai ke malam. Bila saya kawin dengan suami baru saya jumpa menu ikan sardin yang dimasak cara ni . Saya masa membesar tinggal dengan parents memang tak pernah makan sardin sebab abah saya tak suka ikan sardin dalam tin ni...bila dah hidup berkeluarga baru mula makan sardin sebab suami saya gemar sangat ikan sardin dalam tin. Saya pun suka makan resepi ni memang sedap...

BAHAN-BAHAN :
1 tin ikan sardin mackerel
2 cawan santan pekat
1 biji bawang besar
1 helai daun kunyit
4 biji ubi kentang
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :
4 biji cili api
2 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :
1) Kupas semua ubi kentang dan bawang besar serta dipotong empat.
2) Masukkan santan dan bahan tumbuk dalam periuk dan masak kuah sampai hampir mendidih kemudian masukkan ubi kentang dan daun kunyit . Guna kan api dapur yang sederhana supaya kuah masak secara perlahan-lahan dan tak pecah minyak . Biar kan ubi kentang masak sampai empuk .
3) Masukkan semua ikan sardin makeral dan kuah nya sekali , kacau semua bahan supaya menjadi mesra dan sekata. Akhir sekali rasa garam jika kurang masin tambah la garam.
Jumaat 29.5.09

No comments:

Post a Comment