Pages

Monday 6 June 2011

Pucuk timun duri

First time saya makan menu sayur labu ni masa di kampung suami , bapa mertua saya memang berkebun dan pokok labu adalah salah satu jenis sayur yang dia suka tanam . Bila pokok labu ni mula membesar selalunya mak mertua saya akan kutip pucuk labu ini untuk di masak lemak putih .

Proses nak siang dan bersihkan pucuk labu ni agak lama , bulu-bulu pada batang pucuk labu perlu disiat dan dibuang . Kalau di area rumah saya ni pucuk sayur labu ni boleh di beli di Tesco , pasar malam dan di pasar kat rumah saya . Jenis yang di jual pun tak ada bulu so mudah la nak dibersihkan dan dimasak .

Ini la rupa pucuk labu , jenis ni tak ada bulu-bulu di batangnya so tak payah disiat kulit batang labu ni . Boleh terus di potong ambil pucuk labu serta batang yang lembut je....

BAHAN-BAHAN :
2 ikat pucuk labu
1 genggam ikan bilis atau udang kering
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 cawan santan pekat
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

- Bersih kan pucuk labu . Tumbuk semua bawang dengan ikan bilis .

-Masukkan semua santan dan bahan tumbuk dalam periuk dan didihkan di atas api sampai kuah masak . Kemudian masukkan semua pucuk labu serta garam kacau sampai sayur pucuk labu menjadi layu dan masak.

September 16.10.09

No comments:

Post a Comment