Pages

Tuesday 7 June 2011

Pizza cendawan

Hari ni untuk lunch saya masak pizza cendawan tiram , mula-mula tu saya cari cendawan butang yg dalam tin rupanya dah habis dalam simpanan saya dan saya tengok dlm fridge ada cendawan tiram so jadi la pizza cendawan tiram bersama ayam deli ( kepingan ayam bolongna) . Dah lama juga saya tak masak pizza guna tray bulat ni selalu saya masak mini pizza , untuk doh pizza saya guna resepi dari blog Mat Gebu yang memang mesti jadi punya.

Topping pizza ni macam cendawan dan ayam bologna ni saya tumis goreng dulu campur dengan italian herbs . chicken seasoning sikit dan baru saya taburkan atas doh pizza , lepas tu saya letak cili capsicum , tomato , monzarella dan chedder cheese dan saya bakar selama 25-30 minit dengan subu 180 darjah celcius tapi oven kena pre-heat dulu kejap...
Hmmmm sedapnya pizza yang penuh dengan cheese ni , seronok tengok anak-anak saya makan puas hati mereka makan kalau kat restoran pizza 2 tray pizza ni dah berapa la harganya saya masak sendiri modal baru dalam rm 25 dan lagi saya puas hati sebab masak sendiri .


Pizza yang dah siap untuk dibakar...
BAHAN DOH PIZZA :
200 grm tepung gandum
125 ml air suam
1 paket yis segera
2 camca besar mentega atau minyak zaitun
1 sudu besar gula halus
1/2 sudu kecil garam halus
1-2 sudu besar shortening

BAHAN UNTUK TOPPING :
1 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis
1-2 peket kepingan bologna ayam
1 sudu kecil serbu herba italian
1 sudu besar serbuk pati ayam
1 biji tomato
1 biji cili capsicum
Cheese monzarella
Cheese cheeder
CARA MEMASAK :
UNTUK DOH :- Bancuh yis serta gula dengan 3 sudu air suam , kacau rata dan tunggu berbuih. Gaul garam dengan tepung hingga rata kemudian buat lubang dibahagian tengah tepung, tuang bancuhan yis dan air suam sedikit demi sedikit sambil menggaul tepung hingga menjadi doh. Uli hingga lembut dan masukkan shortening kemudian masukkan mentega dan uli hingga doh licin dan tidak melekat pada jari (kena uli lama juga anggaran 10-15 minit) . Doh yang dah cantik diuli menjadi bentuk bulat dibiarkan rehat di dalam bekas kemudian tutup dengan kitchen towel yang besih dan biarkan 40 minit atau hingga naik sekali ganda.

-Bila doh dah naik cantik , tumbuk-tumbuk doh tadi untuk keluarkan udara dan uli sikit lagi kemudian doh ni boleh la di canai dalam anggaran setebal 0.5 cm dan diletak diatas tray pizza dan gunakan jari je untuk meleperkan doh , saya tekan je guna jari sampai doh menutupi seluruh pemukaan tray pizza, senang je . Cucuk pada seluruh pemukaan doh dengan garfu dan bakar doh pada suhu 180`C selama 10-15 minit . Bila doh dah masak keluarkan dan ketepikan sekejap bagi sejuk sikit .

CARA MASAK TOPPING :

- Bersihkan bawang dan dipotong nipis kemudian potong kecil-kecil bologna ayam . Panaskan sedikit minyak sayur dan masukkan bawang besar serta masak biar sampai bawang layu . Masukkan semua ayam bologna dan serbuk herba italian herba dan serbuk perisa ayam . Kacau semua bahan dan bila dah masak tutup api dapur ketepikan dulu .

- Letak/tabur topping ayam atas pemukaan doh pizza kemudian Susun cili capsicum dan buah tomato yg sudah dipotong nipis-nipis taburkan cheese monzarella serta cheedar . Masukkan pizza ke dalam oven dan bakar selama 30 minit pada suhu 180 darjah celcius atau sehingga topping masak kekuningan .

2 comments:

  1. Siti ,
    awak tak baca betul-betul ke ??? kan saya ada tulis kat situ pizza ni di bakar dlm oven selama 25-30 minit pada suhu 180'C . Lain kali baca dulu sebelum nak komen ^_^

    ReplyDelete