Pages

Thursday 9 June 2011

Pasta bakar simple

Hari ni untuk lunch dan dinner saya masak pasta bakar saja , simple dan sedap . Anak-anak saya memang suka sangat menu macam ni sekali sekala saya tukar menu selalu makan nasi je kan.
Kali saya guna apa saja bahan yang ada di dapur macam chicken soup dalam tin dan sausage sebagai perencah utama . Mudah je cara saya masak pasta bakar kali ni ,cepat dimasak sedap dimakan heeee...
BAHAN-BAHAN :
1 peket pasta spiral
1 biji bawang besar-dicincang
3 ulas bawang putih - dicincang
3 tin chicken soup cambell
2 peket sosej - dipotong kecil
3 biji telur
Sedikit italian mix herbs-1 sudu kecil
3 sudu besar mentega
Garam secukup rasa
Sedikit minyak masak
Keju chedder dan monzarella secukupnya

CARA MEMBUAT :

1 )Panaskan minyak dan butter kemudian tumiskan bawang putih serta bawang merah sampai terbit bau wangi . Masukkan sosej dan kacau sehingga sosej masak kemudian masukkan sup ayam cambell serta sedikit air serta terus mengacau sampai semua bahan menjadi sekata.

2) Masukkan pasta yang telah direbus tadi dan gaul dengan kuah sos. Masukkan telur serta kacua dengan cepat supaya telur cepat sebati dengan bahan-bahan lain . Masukkan garam , italian mix herbs dan gaul semua bahan sehingga sebati.

3) Tuang semua bahan tadi ke dalam mangkuk yang sesuai . Taburkan keju dan bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sehingga masak.
Saya kehabisan keju monzarella so saya hanya guna keju cheddar . Kalau ada xtra cheese boleh juga dicampur dalam adunan sos atau sup ayam cambell tadi kemudian dikacau rata sebelum dimasukkan semua pasta ni.
Keju chedder akan memberikan bau wangi atau aroma yang cukup enak sementara keju monzarella akan menjadikan liat dan bertali-tali bila dah dibakar dari segi rasa sama saja . Keju parmesan pula akan bagi rasa yang lebih masin sebab tu kalau pasta bersos kurang masin selalunya kita akan tabur keju parmesan....
Adlina memang suka sangat makan pasta bakar...thumb-up lagi tu thanks sayang..

Disember 17.12.10

No comments:

Post a Comment