Pages

Monday 6 June 2011

Pajeri Nenas

Saya belajar masak pajeri ni dengan mak saya dan dalam resepi pajeri ini ada diletak udang kering . Abah saya memang cukup suka makan pajeri nenas dan seingat saya dari saya kecil sampai lah besar remaja masa masih tinggal dengan mak/abah hampir tiap-tiap hari kami akan makan kari cuma lauk untuk kari saja berubah hari ni kari ikan bawal besok kari daging lepas tu kari ikan kembung , bertukar pulak kari ikan masin campur nenas dan besoknya kari udang bersama buncis dan lusanya kari telur , yang pastinya tiap-tiap hari mesti ada kari , sebab tu la sampai sekarang saya tak jemu makan kari cuma sekarang saya tak la masak kari tiap-tiap hari ....

BAHAN-BAHAN :

1 biji nenas -sederhana besar
5 cawan santan pekat
1 genggam udang kering
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 cm halia
3 cm kayu manis
3 biji bunga lawang
2 biji bunga cengkih
4 biji buah pelaga
1 peket serbuk kari daging
4 camca besar kerisik
3 camca besar gula
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

Bersihkan nenas dan potong ikut saiz yang sesuai . Basuh udang kering.

Panaskan sedikit minyak dan tumiskan semua bawang + halia , kulit kayu manis , bunga lawang+bunga cengkih , buah pelaga . Kacau semua bahan dan masukkan udang kering . Kacau sampai bawang menjadi layu dan terus di masukkan rempah kari yg sudah di bancuh dengan sedikit air tadi dan kacau , biar sampai rempah masak dan terbit minyak.

Masukan semua santan dan kacau , biar kuah mendidih sekejap dan masukkan gula , kerisik dan buah nenas . Masukkan garam secukup rasa dan terus kacau pajeri ini . Biarkan sampai nenas empuk , itu tanda pajeri sudah masak dan boleh la ditutup api . Dah pun masak....

No comments:

Post a Comment