Pages

Tuesday 7 June 2011

Kuah durian

Hmmmm sedapnya kuah durian ni , rezeki kami sekeluarga petang semalam . Kak Yati yang datang ke rumah saya bawa kuah durian ni yang dia masak sendiri dan di isi pula dalam tureen yang cantik ni , masa buka tureen ni semerbak bau durian hmmm wangi satu rumah saya memang saya suka bau durian , terima kasih la kak Yati ya .

Hmmmm yummy kuah durian kak Yati masak ni , saya dah makan separuh jalan baru teringat nak ambil gambar la hehe nasib tak habis lagi sempat la saya ambil gambar...hmm cukup lemak duriannya dan manisnya pun cukup semanis kak Yati juga yang cun ...kalau tak takkan la Adam dok ikut saja ke mana kak Yati pegi hehee...

Saya pun suka juga masak kuah durian ni dan memang sedap kalau makan dengan roti atau dengan roti jala , nak masaknya mudah saja . Saya bagi resepi yang saya belajar dari mak saya .


RESEPI KUAH DURIAN

15 ulas buah durian
3 cawan santan pekat
1-2helai daun pandan
Gula secukup rasa ikut citarasa masing-masing la ya
Secubit garam

CARA MEMASAK :

Satukan semua bahan dalam periuk dan kacau kemudian masak sehingga kuah durian ini menjadi pekat . Cuba rasa gulanya jika kurang boleh la ditambah , sedikit garam di masukkan dalam kuah ini bagi timbul rasa lemak manis buah durian ini . Nak masak kuah durian ni ikut pada citarasa sendiri sebenarnya kalau tak suka kuah terlalu pekat tambah la sedikit air .

Jika suka banyak durian boleh la ditambah lagi durian ikut la pada cita rasa masing-masing.


Tengok la tu Adam dan Adlina tengah sedap makan kuah durian dengan roti , Adlina bertambah la makan kuah durian ni hmmm yummmy Adlina cakap sedap...


Hmmm sedap la tu Adlina makan..


Sedap tu Adam makan kuah durian.

Khamis 28.1.10

No comments:

Post a Comment