Pages

Sunday 5 June 2011

Kelas merias kek guna fondant

Sabtu sudah dari pagi sampai petang saya ke baking class lagi , kali ni saya ke kelas fondant cake decoration.Dulu saya dah belajar 3D fondant kali ni saya nak kumpul ilmu dengan chef pula.
Memang macam tu perangai saya nak tahu dan nak cuba kebolehan saya sendiri sampai takat mana. Bila dah spend 7 jam baru la saya tau memang penat la tapi tak pa la nak tuntut ilmu ni ada yang senang dan kadang-kadang susah. Saya belajar ni sebab nak buat kek birthday princess untuk party birthday anak-anak saya nanti ni , baru la best dapat buat kek sendiri untuk anak-anak dan lebih jimat duit sebab tak yah dah beli kek hehehehe...


Beberapa peralatan yang saya baru beli , masa ni kelas baru start chef dok cerita sat sebelum kami hand-ons dengan kek dummie masing-masing. Saya nak masuk lagi kelas masak lain macam kuih talam , kelas pizza , kelas biskut raya, kelas tart kelas pastry , kelas cake mcm cheese dan macam-macam kelas lagi la. Saya memang suka sangat masak hehehehe...



Ni proses menghias kek , chef ajak kami pelbagai teknik dan kami apply kan pada kek masing-masing . Saya perlu banyak practice lagi la ....



Bila balik rumah baru la saya dapat snap banyak gambar kek saya yang dah siap ni ok la kan.....




Nak hias kek guna fondant ni kena banyak la bersabar dan perlukan minat yang sangat mendalam kalau tak mungkin kita akan cepat give-up.Saya masih sabar lagi hehehhe...dan akan terus practice . Walau bagaimana pun menjahit is still my no.1 passion.

isnin 25.5.09

No comments:

Post a Comment