Pages

Tuesday 7 June 2011

Jeruk mangga

Saya suka juga makan jeruk tapi tak boleh makan banyak sangat perut ni tak tahan la . Suami saya lagi suka jeruk kalau jumpa kiosk jeruk kat hypermarket hubby mesti beli la kena pula dengan sambal rojak atau serbut sambal yang macam-macam perasa hmmm sedap.

Masa balik kampung minggu lepas kami ke rumah nenek suami dan buah mangga tengah lebat berbuah so hubby dapat kait dalam 20 biji buah mangga apple yang dah nak masak dan yang masih muda..

Bila balik rumah saya pun buat la jeruk guna mangga apple yang muda hmm sedap . Saya hanya letak garam dan gula secukup rasa gaul semua bahan dan biarkan semalam dalam bekas tupperware bertutup rapat. Besok pagi bila buka bekas ni tengok mangga dah jadi jeruk yang sedap , air lebihan dari buah mangga ni saya buang sikit dan jeruk mangga ni saya simpan dalam fridge supaya lebih tahan lama .

Jeruk mangga..yummy..

Buah mangga yang dicampur dengan gula dan garam secukup rasa dan gaul semuanya bagi sekata simpan semalam . Besok pagi mangga ni dah bertukar jadi jeruk yang sedap...

Buah mangga yang dah siap digaul dengan garam dan gula kalau nak pedas masukkan sedikit cili merah yang ditumbuk hancur...

Jun 18.06.10

No comments:

Post a Comment