Pages

Monday 6 June 2011

Jemput- jemput ikan bilis

Semalam juga saya teringin nak makan jemput-jemput ikan bilis atau chockodok , simple dan mudah je , bahan-bahan memang dah sedia ada di dapur saya cuma tepung gandum tak ada saya ganti dengan tepung kek , lagi sedap rupa-rupanya . Chockodok saya jadi ranggup dan lembut ...Makan pulak chokodok ni cicah dengan kuah kari hmmm memang sedap minum pulak teh panass ...Suami saya cicah jemput-jemput ni dengan sos cili pun sodap ..Anak-anak makan saja tak cicah dengan apa-apa .

BAHAN-BAHAN :

3 cawan tepung naik sendiri
1 biji bawang besar-dimayang halus
1 biji telur
1 genggam ikan bilis - direndam sekejap dan ditumbuk lumat
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Cara memasak :

Gaul semua bahan dalam bekas yang sesuai dan masukkan telur serta air secukupnya , jangan terlebih air nanti jadi cair pulak . Masukkan garam dan kacau lagi , panaskan minyak secukupnya untuk mengoreng dan boleh la di goreng sehingga masak. Angkat dan tos chockodok ni bila sejuk boleh dimakan dengan sos.

chokodok ikan bilis

September 05.09.09

No comments:

Post a Comment