Pages

Thursday 9 June 2011

Gulai tempoyak ikan talapia

Pagi Ahad yang lepas saya berkesempatan jalan-jalan ke pasar tani stadium Shah Alam . Dah lama juga saya tak ke sana dan macam-macam juga saya beli macam sayur-sayur dari kampung sebab semuanya segar . Saya pun beli 2 ekor ikan talapia dan seekor ikan patin fresh yang masih hidup . Bila balik rumah sekor ikan talapia saya masak gulai tempoyak . Memang sedap sanagt ikan talapia ni dah la fresh isinya putih langsung tak da rasa atau bau hanyir sebab ikan talapia ni di pelihara dalam sangkar di sungai yang airnya sentiasa mengalir . Kulit ikan talapia ni cerah tu tandanya ikan ni dipelihara dalam sungai dan lemah pada bahagian perutnya tak banyak isinya padat dan lembut .
Ishhh memang sedap la gulai tempoyak ikan talapia ni . Minggu depan hari Ahad saya nak ke pasar tani stadium Shah Alam lagi sebab nak beli ikan talapia fresh lagi .
BAHAN-BAHAN :

1 ekor ikan talapia yang besar
2 batang serai - dititik
3 sudu besar tempoyak
1 keping asam keping- kalau tempoyak dah masam tak perlu la ditambah asam keping
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

4 biji cili api -cili merah dah habis, selalu saya guna cili merah
2 cm kunyit hidup
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih

CARA MEMASAK :

- Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk , serai , air dan asam keping . Masukkan semua ikan talapia dan garam , kacau . Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.

* Jika tempoyak dah mula masam boleh la dicampur sedikit gula .

No comments:

Post a Comment