Pages

Thursday 9 June 2011

Cupcake coklat moist

Cuppies simple untuk birthday party Adlina..

Saya buat cupcakes ni masa birthday party Adlina pada Sabtu lepas . Saya guna resepi coklat kek moist untuk keknya dan saya hias cupcakes ni simple saja dengan edible image cartoon Toy Story (special requet dari Lina yang sangat minat Toy Story) dan saya guna coluorful candy sprinkles . Cupcakes simple tapi yang penting moist chocolate cakenya sedap laaa

MOIST CHOC. CAKE
sumber: Maklang

BAHAN A : diayak
2 cwn tepung gandum
1 cwn serbuk koko
1sudu kecil baking powder
1sudu kecil soda bicarbonate

BAHAN B :

4 biji telur
2 cwn gula halus
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak
1½ cwn air panas mendidih

CARA MEMBANCUH ADUNAN :

Pukul gula + telur = kembang (high speed) saya pukul dalam 10 minit . Kemudian masukkan susu pekat , pukul sekejap dan masukkan minyak dan pukul menggunakan aras low speed .

Masukkan bahan A iaitu tepung - sedikit demi sedikit dan kacau perlahan-plahan sehingga betul-betul sebati .Kemudian masukkan air panas dlm adunan tadi (part ni tak perlu pukul just ratakan ngan senduk kayu).

Akhir sekali saya masukkan bancuhan kek ini dalam cup kertas ( masukkan 3/4 saja bancuhan kek ini ke dalam cup kertas jangan sampai penuh)dan bakar selama 15 minit dalam suhu 180 darjah celcius atau sehingga kek masak . Cara lain untuk nak check sama ada kek dah masak ialah dengan mencucuk bahagian tengah kek dengan lidi , jika lidi yang ditarik keluar itu bersih bermakna kek dah masak .
Toy Story edible images ni saya beli kat Bake with Yen..

Oh ya ni pula assistant saya pada petang Sabtu tu dan semuanya anak sedara saya ni . Nasib la ada assistant cepat kerja saya siap hehe . Anak saya Aisyah tengok je sebab dia dah biasa tolong saya deco cuppies so dia bagi peluang kakak-kakak sepupu yang nak cuba bakat menghias cuppies..

Selasa 08.02.11

No comments:

Post a Comment