Pages

Tuesday 7 June 2011

BISKUT OATS RANGUP

Minggu ni baru saya mula buat biskut untuk Aidilfitri dan n3 yang first dalam edisi biskut raya ni saya buat biskut oats ranggup . Resepinya saya dapat dari blog Mat Gebu dan memang sedap biskut ni . Proses nak buat pun senang yang penting ikut betul-betul resepi . Rasa biskut ni pun tak terlalu manis just nice dan anak-anak saya punya la suka semalam masa baru masak anak-anak saya yang makan banyak so hari ni nak buat lagi...
So untuk resepinya saya ambil dan c&p dari blog Mat Gebu juga , thanks to Mat yang sudi share resepi ni...

BAHAN-BAHAN :

200 grm mentega
80 grm gula aising
1 camca teh esen vanilla
125 grm tepung gandum
60 grm tepung beras
130 grm "rolled oats"




CARA MEMBUATNYA :

Satukan mentega, esen vanilla dan gula aising dalam mangkuk, pukul hingga rata, tak perlu kembang. Gaul rolled oats dan tepung hingga rata, masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan mentega, gaul hingga menjadi doh. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik dan sejukkan dalam peti sejuk selama 30 minit.

Keluarkan doh, kemudian ambil secubit, bulat2 kan sebesar ibu jari, susun atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega dan tekan sedikit doh tadi dengan garfu. Buat hingga siap dan sapukan kuning telur di atas biskut ni . Bakar dalam oven pada suhu 175`C selama 20 - 25 minit. Sejukkan biskut atas jaringan. Simpan dalam bekas kedap udara...

No comments:

Post a Comment