Pages

Wednesday 8 June 2011

Bawal sweet & sour kicap

Ikan favorite saya semestinya ikan bawal , isinya sangat manis dan ikan bawal ni sedap dimasak apa saja resepi . Selalu kalau beli ikan bawal saya suka beli saiz yang sederhana besar macam untuk resepi ni saya beli ikan bawal saiz tapak tangan saja .
Menu yang saya masak kali ni pun sangat la simple sweet sour berkicap , anak-anak saya punya favorite dish ni . Proses nak masak menu ni sangat la singkat tapi rasanya sedap...

BAHAN-BAHAN :

6 ekor ikan bawal - saiz tapak tangan je
1 biji bawang besar
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 cm halia

Bahan sos :

3 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar kicap manis
1/2 cawan air - kalau kurang tambah la lagi

* Rasa sos jika ada bahan yang terkurang boleh ditambah lagi . Tak perlu ditambah garam atau gula sebab semua bahan untuk sos dah cukup denagn semua perisa .

CARA MEMASAK :

- Bersihkan semua ikan dan letak garam/kunyit , goreng ikan sampai masak atau sedikit garing . Angkat ikan dan tos kemudian susun dalam pinggan yang sesuai.

- Kupas semua bawang dan halia kemudian dimayang halus.

- Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang dan halia , kacau serta biar sampai bawang layu. Masukkan semua air , semua sos dan kicap seterusnya kacau bagi semua bahan mesra .

-Bila kuah dah mendidih dan masak tuang semua kuah ni ke atas ikan bawal yang sudah digorang tadi , dah pun siap resepi yang sangat mudah tak sampai 10 minit dah siap..

*Boleh juga ditambah cili capsicum/nenas/cili merah untuk penambah perisa..

September 25.09.10

No comments:

Post a Comment