Pages

Tuesday 7 June 2011

Ayam panggang & salad

BAHAN-BAHAN :
1 ekor ayam sederhana besar yang dipotong 12
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 sudu kecil black pepper
1/2 cawan minyak zaitun
1/2 cawan Worcestershire sauce
2-3 sudu besar kicap
1 sudu kecil italian mix herbs
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :
- Kisar bawang merah dan bawang putih .
- Bersihkan ayam dan tos sekejap , masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai kemudian masukkan bahan kisar , semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 6-8 jam . Simpan ayam dalam fridge.
- Pre-heat oven selama 10 minit , susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah selsius selama 45 minit atau sampai ayam masak.
RESEPI SALAD KOBIS UNGU & APPLE
BAHAN-BAHAN :

1/4 kobis merah
1 biji apple hijau
1 biji apple merah
1 peket kacang gajus atau kacang walnut

DRESSING UNTUK SALAD :

10 sudu besar olive oil
2 sudu besar balsamic vinegar
Garam , gula dan serbuk lada hitam secukup rasa

*Banyak mana nak guna balsamic vinegar atau bahan-bahan dressing lain adalah bergantung pada citarasa kita.

CARA PENYEDIAAN :

Bersihkan kobis dan semua buah apple kemudian kobis ini di potong nipis-nipis , buah apple di potong kiub. Semua bahan dimasukkan dalam sebuah mangkuk yang sesuai. Kemudian masukkan kacang gajus kedalam mangkuk ni juga.

Dalam bekar tupperware atau balang kaca yang sesuai campurkan semua bahan dressing tadi dan goncang sampai semua bahan sebati.

Bila nak makan boleh la di tuang dressing tadi ke dalam mangkuk yang berisi salad dan gaul semua bahan sampai sebati dan sos menjadi sekata.
GRAVY
-Saya guna semula tray yang diguna untuk panggang ayam ni , letakkan tray ni di atas api dapur dan saya cairkan 1 sudu butter kacau kemudian saya masukkan 1 cawan susu segar dan saya kacau sehingga semua saki-baki sos perapan dari ayam panggang tadi larut dalam susu ini .
-Kemudian saya masukkan 1 sudu besar serbuk Bisto atau boleh juga digunakan serbuk brown sauce jenama Mc Cormick . Kacaus emua bahan sampai gravy masak , sebati dan mendidih.
Jun 26.06.10

No comments:

Post a Comment