Pages

Tuesday 7 June 2011

Ayam panggang n salad

Hujung minggu lepas saya masak la ayam panggang ni bersama salad ubi kentang dan salad kobis cina hmmmmm sedapnya memang puas hati la..resepinya saladnya mudah aje dan ada saya bagi dalam enrty yang lepas. Anak-anak saya yang kurang gemar salad daun segar pun boleh makan salad kobis cina ni dan salad ubi kentang yang saya tambahkan yogurt plain saja dengan bahan-bahan asas lain tu ( ikut resepi yang saya ada masukkan dalam entry yg lepas ) .
Ayam panggang bersama side dish yang lain macam salad-salad dan gravynya..
Ini pula set ayam panggang ni tanpa sos

RESEPI UNTUK PERAP AYAM
BAHAN-BAHAN A :

1 ekor ayam sederhana besar - dipotong ikut kesesuaian
1 sudu besar serbuk lada hitam
1 sudu besar madu
1 sudu besar kicap
1 sudu besar italian mix herbs - kalau tak mau letak pun boleh
Garam secukup rasa( kalau dah masin tak perlu letak garam )
Kicap ni ikut suka kita la berapa banyak kita nak guna ya

BAHAN DIKISAR B :

6 biji bawang merah
4 biji bawang putih

CARA PENYEDIAAN DAN MEMASAK :

Gaul rata semua bahan A dan B ini dengan ayam dan perap la sekurang-kurangnya sejam sebelum boleh dipanggang . Resepi ini boleh dikurang atau ditambah bahannya ikut pada kesesuaian selera kita la ya dan kalau ayam besar kuantiti bahan pun kena ditambah sikit demi sikit la sampai sesuai dengan selera kita .

Bakar dalam suhu 200 darjah selsius selama 45-1 jam atau sehingga ayam masak dan pre-heat oven dulu dalam 5-10 minit . Check la ayam tu lepas 30 minit kalau dah masak boleh la dibawa keluar dari oven tapi kalau suka lebih garing biar la dipanggang lebih lama .
Saya guna balik segala bahan-bahan perapan yang masih ada dalam tray yang saya guna untuk panggang ayam ni dan saya tambah susu , black pepper , butter dan sedikit bisto ( brown sos dalam bentuk serbuk) dan saya kacau semua bahan ni sampai la cukup rata dan sebati . Rasa gravy ni hmmmmm sedap sangat .

Isnin 11.1.10

No comments:

Post a Comment