Pages

Sunday 5 June 2011

Ayam masak lemak cili api


Ini la resepi kegemaran suami saya , selalu kalau di kampung mak mertua saya akan guna ayam kampung tapi kat bandar nikan susah juga nak cari ayam kampung jadi suami saya beli ayam telur yang dah tua , ayam ni pun kadang-kadang orang panggil ayam pencen hehehe sebab dah pencen dan tak bertelur lagi.

Isi ayam pencen ni pejal dan liat juga so rasanya lebih kurang macam sama dengan ayam kampung . Kalau masak resepi ni memang saya akan masak ayam ni kira macam merebus dulu la sebab nak bagi ayam ni empuk , selalunya saya rebus dalam sejam kalau tak empuk juga saya biar lama sikit atau sampai air rebusan ayam ni jadi sikit.

Saya bagi juga resepi untuk menu ni walaupun saya dah ada bagi dalam post yg lepas ...

BAHAN-BAHAN :

1 ekor ayam tua
2 biji kelapa parut ambil santan yg pekat
5 biji ubi kentang - kupas kulit dan belah 4
5 batang serai-dititik
1 keping asam keping yang kecil
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api
5 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

1. Ayam di potong kecil dan dibersihkan kemudian dimasukkan ke dalam periuk yang berisi air. Jumlah air hanya cukup-cukup menenggelamkan ayam saja kira jangan banyak sangat . Rebus ayam ni sampai air rebusan ni jadi sikit sangat dan ayam dah empuk.

2.Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk berisi ayam ini bersama santan pekat , serai , asam keping , ubi kentang dan garam . Gaul semua bahan dan biarkan sampai kuah masak dan ubi kentang menjadi empuk.

* Kalau suka kuah yang banyak tambah la lagi santan 

                                                                 Julai 09.07.09

No comments:

Post a Comment