Pages

Monday 22 August 2011

Goreng cendawan

Anak-anak yang berpuasa request nak cendawan goreng so semalam untuk berbuka hari ke 21 saya goreng la cendawan ni , agak mudah nak sediakan bahan-bahan dan proses nak masak pun sekejap je . Jimat dan lebih sedap dari cendawan yang dijual di pasar malam puas la anak-anak saya makan semalam :)


Saya guna tepung goreng segera brand Adabi atau brand apa pun boleh . Cendawan ni saya celupan dalam  bancuhan telur campur susu fresh supaya tepung ni dapat melekat dengan elok pada cendawan. Pastikan cendawan diseliputi dengan tepung goreng ni , goyang-goyang sikit cendawan untuk buang tepung yang tebal /berlebihan melekat pada cendawan ni .


BAHAN-BAHAN :


200 gm cendawan tiram - secukupnya
Tepung goreng serbaguna Adabi secukupnya
2 biji telur
1/2 cawan susu fresh - dlm kotak

CARA MEMASAK :

Jangan basuh cendawan dan siat-siat cendawan menjadi kecil-kecil . Pecahkan telur dalam bekas yang sesuai dan masukkan susu secukupnya kemudian digaul/pukul bagi rata .

Masukkan cendawan dlm bancuhan susu ni bagi cendawan ni diliputi dengan telur dengan rata kemudian masukkan cendawan ni dalam tepung serbaguna dan gaul bagi rata . Goyang-goyangkan cendawan bagi lebihan tepung jatuh/tanggal dan ketepikan cendawan ni .

Panaskan minyak secukupnya untuk deep frying dan boleh la digoreng cendawan sehingga masak dan garing , angkat dan tos .

2 comments:

  1. aduh sedapnya...lama dah tak buat cendawan goreng

    ReplyDelete
  2. to kayrul.
    mmg sedap cendawan goreng kayrul masak la senang ni

    ReplyDelete