Pages

Wednesday 24 August 2011

Kebab kepingan ayam bologna

Kebab ni agak mudah nak disediakan dan sangat sedap , hidangan yang tidak terlalu berat dan sangat mengenyangkan disebabkan bahan-bahan yang digunakan cukup lengkap dengan sumber kabohidrat , fibre dan protein . Sekali - sekala tukar menu berbuka pun sedap juga kan atau kebab ni boleh disediakan sebagai hidangan lepas balik dari sembahyang terawikh...

Saya buat dan sediakan bahan-bahan untuk kebab ni ikut selera anak-anak so saya tak la letak cili sos atau macam-macam bahan lain tapi kalau anda nak cuba boleh la tambah lagi bahan-bahan ikut pada selera masing-masing macam nak guna hotdog , daging burger ke dan nak tambah cili merah , buah zaitun , buah avocado atau nak tambah mayonis dan xtra sos thousand island .

Kebab yang sudah sedia untuk dinikmati yum yum sedap laa

BAHAN-BAHAN :

Roti Lebanon/Lebanese Bread
Kepingan ayam bologna
Buah tomato
Daun salad
Sos thousand Island
Cheese spread
Parutan keju

* boleh guna apa saja bahan ikut pada selera masing-masing .

CARA MEMASAK :

Ini la rupa roti Lebanon/Lebanese bread  yang sangat sesuai untuk dibuat kebab . Mula-mula saya sapukan cheese spread atas pemukaan roti ni kemudian saya letak pula kepingan ayam bologna digoreng sekejap dengan bawang . Kita boleh guna apa saja bahan ikut pada selera masin-masing .


Boleh la diletak tomato , daun salad , bawang , thousand island serta parutan keju secukupnya . Nak guna bahan apa pun ikut pada selera kita ya tapi jangan la banyak sangat nanti susah nak gulung kebab ni pula . Gulung perlahan-lahan dan pastikan gulungan ni kemas serta padat dan pada bahagian akhir gulungan letak sedikit lagi keju supaya bila keju cair kebab ni akan melekat dengan kemas.


Bila dah gulung kemas kebab ni boleh la dimasak dalam frying pan yang sudah diletak sedikit magerine atau butter , gunakan api yang sederhana untuk proses masak ni . Tekan kebab ni sekejap bagi keju dalam lipatan kebab ni cair dan kebab ni akan melekat kemudian boleh la dibalik-balikkan kebab ni sehingga kedua-dua belak pemukaan menjadi gelap serta keju sudah cair sepenuhnya . Angkat dan boleh dihidangkan .

5 comments:

  1. emmm sedapnya...ringkas tapi menyelerakan.

    ReplyDelete
  2. to lyn colours,
    alahai ya ker terliur cuba la masak sendiri ya

    to hijaudaun ,
    memang ringkas kebab ni n sedap

    ReplyDelete
  3. thanls follow kami,emm nak cuba la nanti :D

    ReplyDelete