Pages

Saturday 27 August 2011

Samosa ayam

Dah lama saya tak buat samosa ni sampai cara nak lipat kulit samosa ni jadi 3 segi pun saya dah lupa so saya kena la cuba lipat sampai la dapat cara terbaik nak lipat kulit samosa ni ok la kan . Samosa ni mudah nak disediakan dah sangat sedap dimakan selepas di goreng ranggup saja . Ada macam-macam jenis inti samosa dan yang saya masak ni inti ayam cincang bersama sayur campur serta berperisa kari ayam . Ok saya bagi resepinya .

Samosa yang baru digoreng memang sedap..

BAHAN-BAHAN :

1 peket ayam cincang
2 cawan mix veggie
kulit popiah besar secukupnya
3 sudu besar serbuk kari ayam - boleh tambah
1 sudu besar sos tiram - boleh tambah
Sedikit daun sup
Garam secukup rasa
1 biji telur - dipukul sedikit

BAHAN DIKISAR HALUS :

2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit halia

CARA MEMASAK :
  
- Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan dikisar sehingga wangi kemudian masukkan serbuk kari yang dibancur dengan sedikit air . kacau dan bairkan sampai rempah masak kemudian masukkan semua ayam cincang dan kacau bagi daging ayam masak . Masukkan sos tiram , daun sup , mix veggie dan kacau lagi kemudian masukkan garam secukup rasa bila dah amsak boleh la ditutup api dapur .

-Ambil sekeping kulit popiah dan letakkan inti ayam secukupnya dan boleh la dilipat dan disapu telur pada bahagian akhir lipatan kulit samosa ni . Buat sampai habis dan ketepi .

- Panaskan minyak secukupnya dalam kuali dan goreng semua samosa sehingga masak kekuningan . Boleh la diangkat dan ditos .

Inti ayam samosa

No comments:

Post a Comment