Pages

Showing posts with label menu Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label menu Ramadhan. Show all posts

Wednesday, 24 August 2011

Menu sotong belaka laa - juadah Ramadhan ke 23..

Dah lama juga saya tak masak sotong tumis kicap ni menu ringkas yang memang favorite anak-anak dan hubby . So semalam tertunai la hajat anak-anak nak makan nasi berlaukkan sotong masak kicap dan Mama pun seronok tengok anak-anak tersayang berselera makan nasi masa berbuka . Sayur bayam pun saya masak tumis dengan sotong juga so semalam memang kami makan sotong je hehehe dengan sambal ikan dan sedikit kuih-muih , alhamdulillah syukur untuk rezeki kami semalam..



BAHAN-BAHAN:
500 gram sotong sederhana besar
1 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
5 sudu besar kicap manis - boleh tambah secukup rasa ya
3 sudu besar sos tiram - secukup rasa ya
1/2 sudu kecil asam jawa

CARA MEMASAKNYA :


Bersihkan sotong , buang isi perut tapi ambil kepalanya kemudian basuh dan tos sotong serta dipotong ikut pada citarasa sendiri.

Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih serta merah sehingga layu . Kemudian masukkan sotong, sos tiram , kicap dan asam jawa . Kacau sehingga masak , jangan masak sotong terlalu lama nanti sotong akan mengecut , kenyal dan kuah akan menjadi terlalu banyak . Selalunya saya masak sotong ini dalam tempoh 10-15 minit sahaja . Jika kurang masin boleh tambah garam atau kicap ikut pada selera masin-masing . Ok selamat mencuba.


BAYAM TUMIS AIR DENGAN SOTONG

BAHAN-BAHAN:

2 ikat sayur bayam
100gm cendawan tiram
 4 ekor sotong - potong kecil
2 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
2 sudu besar sos tiram
1/2 sudu kecil minyak bijan
air secukupnya untuk kuah 
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

1. Kupas semua bawang dan dimayang halus , potong sayur bayam dan  bersihkan sotong serta potong kecil-kecil kemudian mayang semua bawang nipis-nipis .

2. Bersihkan cendawan kemudian disiat-siat menjadi kecil . Panaskan sedikit minyak dalam frying serta tumis semua bawang biar sampai bawang layu dan masukkan semua sotong kemudian kacau . Masukkan air , sos tiram , minyak bijan dan kacau biar mesra serta biar sampai kuah hampir mendidih . 

3. Bila kuah dah nak mendidih boleh dimasukkan semua sayur bayam dan cendawan kemudian terus kacau . Boleh la dirasa jika kurang masin boleh ditambah garam , bila sayur bayam dah masak boleh la ditutup api dapur .

Saturday, 20 August 2011

Hari ke 20 Ramadhan

Hari ni saya masak menu yang agak ringkas ikut selera kami sekeluarga dan yang bestnya hari ni saya dapat beli kepala ikan merah fresh yang saya masak kari campur dengan berapa ketul isi ikan merah , alhamdulillah yum yum cukup sedap . Cukup berselera makan dan dapat ratah kepala ikan ni dengan kerabu kacang panjang dan sambal sotong . Hari ni dah pun masuk hari ke 20 kita semua umat islam berpuasa ya dan minggu depan hari Sabtu pagi saya dah balik kampung , rasa tak sabar nak berkumpul bersama insan-insan tersayang...

Hari ni saya masukkan beberapa keping gambar menu kami berbuka cuma gambar sambal sotong je saya tak  sempat nak snap , syukur alhamdulillah dengan rezeki kami hari ni..

Hari ni saya buat kerabu lagi la hmm cukup sedap..


Bestnya hari ni saya dapat masak kari kepala ikan merah , my all time favorite memang rezeki saya la pergi ke hypermarket awal pagi dapat juga saya beli kepala ikan merah yang fresh ni.


Kerang rebus lagi la dan memang sedap kerang ni dicicah dengan sos Thai hmm yum yum


Kuih lopeh untuk dessert ni saya beli di bazar Ramadhan

Sampai sini dulu insyallah besok saya masukkan lagi n3 resepi ya byeee...

Salam sayang dari Nannie

Selera Adlina & Aisyah ~ Coney dog

Special request dari Adlina dan Aisyah yang teringin nak makan coney dog masa berbuka so semalam  saya masak coney dog yang ringkas dan mudah nak dimasak serta ikut selera kami sendiri . Saya buat sos bolognese dan saya guna sosej keju Ayamas yang memang sedap tu dan saya tambah juga sos thousand island yang diletak diatas kuah blolognese serta ditabur sedikit bawang cincang . Sepatutnya kalau ikut resepi asal coney dog sosej yang diguna direbus bersama bay leaf dan bawang besar tapi saya lebih suka masak sosej seperti biasa  . Komen dari Adlina 'coney dog yang mama masak ni lagi sedap la dari di A&W tu' hehehe kembang je Mama dengar thank you sayang..

Coney dog cara saya..

BAHAN-BAHAN :

Sosej
Roti
Sos bolognese 
Sos thousand island secukupnya
Butter 
Mayonis
Butter

SOS BOLOGNESE

BAHAN-BAHAN :

1 peket daging daging cincang
1 biji bawang besar biasa – dicincang halus
2 ulas bawang putih – dicincang halus
1 tin tomato soup
3 sudu besar tomato puree
1 ketul kiub stok daging
3 helai daun bay kering - dikoyak
1/2 sudu kecil herba thyme - kering
1/2 sudu kecil herba oregano kering
Garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar mentega untuk menumis


CARA MASAK SOS BOLOGNESE :


1.Panaskan sedikit minyak zaitun dan mentega . Bila minyak dah panas masukkan bawang besar dan bawang putih cincang tadi . Jangan dibiar garing , cukup sekadar bawang layu.


2. Masukkan daging cincang . Kacau dan pisah-pisahkan daging ni biar semua hancur dan goreng hingga daging masak kemudian masukkan tomato sup , tomato puree , gula dan garam secukup rasa serta terus kacau kuah sos ini supaya semua bahan mesra. Masukkan bay leaf , herba oregano , herba thyme serta kiub daging .


3.Biar kan sos mendidih lebih kurang 10-15 minit boleh la dimasukkan garam dan gula secukup rasa , kacau sekali - sekala , bila kuah dah mesra dan pekat boleh la ditutup api dapur . Kuah bolognese mesti la ada rasa seimbang masam dan manis .



CARA NAK MASAK CONEY DOG :

1. Panaskan frying pan dan masukkan butter secukupnya kelar-kelar sosej dan masukkan ke dalam frying pan tadi  . Balik-balikkan sosej dan biar sampai masak kemudian diangkat dan ketepikan . 

2.Potong bahagian tengah roti tapi jangan bagi putus kemidian sapu butter ke bahagian pemukaan roti ni dan tangkupkan roti di atas pemukaan frying pan tadi guna kan api dapur yang sederhana dan biarkan sampai pemukaan roti ni menjadi garing kemudian boleh la diangkat .

3. Sapu roti tadi dengan mayonis dan letakkan sosej kemudian tuangkan sos bolognese secukupnya menutupi sosej . Taburkan bawang besar yang dicincang tadi dan juga letak thousand island secukupnya diatas sos bolognese , boleh juga di letak American mustard .

Alhamdulillah sedap coney dog ni..

Thursday, 11 August 2011

Menu berbuka puasa Khamis - 11 Ramadhan

Alhamdulillah syukur dengan rezeki kami hari ni...
Menu hari ni nasi putih dengan lauk kari ikan , tumis sayur taugeh dengan tauhu goreng , air tembikai , kurma dan sedikit kuih muih ( kuih x sempat nak disusun sekali la ). Hari ni saya masak menu yang simple dan saya beli sedikit kuih di gerai . Tengok dalam fridge ada lagi balance buah tembikai yg jiran bagi so saya buat la air tembikai yum yum kejap je habis sebab sedap bila diminum sejuk-sejuk . 

Biskut raya sudah menjelma..

Dah hari ke 11 kita berpuasa dan tak lama lagi boleh la kita start masak/buat biskut raya pulak kan . Saya masih memikirkan biskut apa yang saya nak buat tahun ni . Rasa macam nak buat biskut kelapa la dengan biskut badam hmmm yum yum . 2 hari sudah kami sekeluarga dapat sekotak biskut raya dan satu balang kerepek pemberian kawan syukur alhamdulillah rezeki bulan puasa tahun ni . Bila bulan posa ni memang la  teruja bila tengok macam-macam jenis biskut kan dan semua biskut ni memang sedap. 

Walaupun simple hiasan kotaknya yang penting biskut dalam kotak ni semuanya sedap..


Saya makan biskut yang warna hijau tu rasanya biskut badam la favorite saya yummy . Biskut lain dalam kotak ni pun sedap juga macam biskut coklat chips , biskut cornflakes dan biskut cadbury dan kejap je habis semua biskut ni hihihi


Anak-anak saya suka sangat biskut coklat Cadbury ni kejap je habis , rasanya coklat ni diletakkan sebaik saja biskut ni dibawa keluar dari oven kan , kalau letak dari mula nak bakar mesti coklat ni dah cair . Biskut raya ni memang sedap la saya pun makan dalam 3 biji .

Wednesday, 10 August 2011

Nasi ayam - Ramadhan ke 9

Hari ni akak rajin nak masukkan banyak gambar nasi ayam yang akak masak untuk berbuka semalam . Akak jarang masak nasi ayam sebab tu bila masak akak ambil banyak keping gambar sebab nak masukkan dalam blog so lepas ni boleh la buat rujukan sendiri bila nak masak lagi kan..

Nasi ayam


Proses paling penting bila masak nasi ayam adalah nak dapatkan dulu stok rebusan ayam untuk masak nasi , sup dan kuah kicap . So mula-mula sekali ayam yang sudah dibersihkan perlu la dimasak rebus . Akak hanya bagi air rebusan ayam ni mendidih sekejap saja dalam 4-5 minit sebab tak mau daging ayam jadi over cooked dan mengecut . Bila kuah rebusan mula mendidih akak terus tutup api dapur dan ambil ayam dan tos sekejap sebelum diperap.

BAHAN UNTUK AIR REBUSAN AYAM :
1 ekor ayam anggaran 1.5 kg - di potong 8 atau 12
2 liter air
3 ulas bawang putih
4 cm halia
* Tumbuk bawang dan halia
CARA MEMASAK:
Lumurkan ayam dengan bahan tumbuk tadi dan rebus bersama air sehingga ayam masak.
* Ayam yang direbus ini kemudian di perap bersama bahan perap.




BAHAN-BAHAN NASI :
4 cawan beras
1 cm halia
4 ulas bawang putih
2 sudu besar butter untuk menumis
Air rebusan - secukupnya
2 helai daun pandan - disimpul
1/4 sudu kecil garam - secukup rasa

CARA MEMASAK:
Tumbuk bawang putih dan halia kemudian basuh beras dan tos . Panaskan butter dan tumis semua bahan tumbuk tadi kacau sampai terbit bau wangi dan bawang jadi layu . Masukkan semua air rebusan , beras tadi dan daun pandan kemudian kacau dan masukkan garam . Biarkan nasi masak .


BAHAN-BAHAN PERAP AYAM GORENG :
1 ekor ayam-ayam yang direbus sekejap tadi
5 sudu kicap pekat - boleh tambah
5 sudu sos tiram - boleh tambah
3 cm halia
3 ulas bawang putih
4 biji bawang merah
1 sudu kecil minyak bijan


Jika kurang masin boleh tambah garam atau kicap
CARA PERAP:
1) Campurkan semua bahan sos perap, bawang putih , halia dan ayam .Lumur ayam biar rata supaya semua bahan perap mesra dengan ayam. Biarkan selama 1 jam.
2) Panaskan 2 cawan minyak dan goreng ayam sehingga masak dan garing. Angkat ayam dan tos.



SUP
BAHAN-BAHAN :
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1 sup bunjut
Garam secukup rasa
Baki semua air rebusan dan sedikit isi ayam tadi.
Sedikit daun sup/bawang yang dihiris halus.
* boleh ditambah ubi kentang
CARA MEMASAK:
Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. Masukkan semua air rebusan dan ayam tadi serta sup bunjut serta masukkan garam kemudian kacau dan biarkan sup sampai mendidih.



SOS KICAP
BAHAN-BAHAN :
200 ml air rebusan
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap pekat
1 sudu kecil seasoning
1 sudu kecil minyak bijan
sedikit gula
*Kacau semua bahan dan masak sekejap biar sampai kuah kicap mendidih . Boleh ditabur sedikit daun bawang/sup . Jika kurang masin boleh ditambah garam .



KUAH CILI
BAHAN-BAHAN :
4 biji cili merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu teh cuka atau jus limau nipis - ikut citarasa sendiri
Garam secukup rasa
1/2 cawan air
Gula secukup rasa - suka manis tambah lagi
*Kisar semua bahan ini sehingga lumat .


Salad , timun dan buah tomato

Tuesday, 9 August 2011

Pasta bolognese & bubur lambuk

Juadah berbuka puasa hari ke 8

Semalam akak masak la pasta dengan sos bolognese ni untuk kami makan masak berbuka . Anak sulung akak Aisyah memang request nak makan spaghetti dan sekarang ni akak banyak masak menu ikut pemintaan anak-anak yang berpuasa . Akak goreng nugget dan ada bubur lambuk yang hubby dapat dari masjid dekat office dia dan ada juga buah tembikai pemberian jiran . Syukur alhamdulillah dengan rezeki kami semalam hmmm hari ni akak nak masak nasi minyak atau nasi ayam la mesti hubby dan anak-anak akak suka ni...

pasta penne dengan sos bolognese daging .

Kuah bolognese mesti lah ada rasa masam dan manis yang seimbang . Kadang-kadang akak ubah suai kuah bolognese ni ikut citarasa kami sekeluarga , akak tambahkan 1/2 cawan cream atau 1-2 cawan susu penuh krim dalam kotak supaya kuah bolognese ni ada rasa lemak , manis dan masin . 

BAHAN-BAHAN :

1 peket spaghetti / pasta
1 peket daging daging cincang
1 biji bawang besar biasa – dicincang halus
2 ulas bawang putih – dicincang halus
1 tin tomato soup
3 sudu besar tomato puree
4 biji tomato saiz sederhana yg masak ranum - didadu
2 batang celery - diracik kecil

1 batang carrot - diracik kecil
1 tin cendawan butang – dihiris kecil-kecil
1-2 ketul kiub stok daging

3 helai daun bay kering - dikoyak
1/2 sudu kecil herba thyme - kering
1/2 sudu kecil herba oregano kering
Garam dan gula secukup rasa
Serbuk lada hitam secukup rasa
3 sudu besar minyak zaitun - menumis 
3 sudu besar mentega untuk menumis
Keju parmesan

CARA MASAK PASTA :

1. Masak air dalam periuk untuk merebus spaghetti . Bila air mendidih baru masukkan spaghetti dan sedikit minyak , tujuan dimasukkan minyak supaya spaghetti tidak melekat bila dah masak nanti. Kacau sekali-sekala. Bila spaghetti sudah lembut angkat dan toskan . Letakkan satu sudu margerin atau butter pada spaghetti yang baru direbus ini dan kacau supaya pasta tak melekat .

CARA MASAK SOS BOLOGNESE :


1.Panaskan sedikit minyak zaitun dan mentega . Bila minyak dah panas masukkan bawang besar dan bawang putih cincang tadi . Jangan dibiar garing , cukup sekadar bawang layu.


2. Masukkan daging cincang . Kacau dan pisah-pisahkan daging ni biar semua hancur dan goreng hingga daging masak kemudian masukkan batang celery , carrot , cendawan butang yang dipotong kecil-kecil dan terus kacau sebentar.


3.Masukkan tomato sup , tomato puree , serbuk lada hitam dan buah tomato segar yang sudah dicincang , terus kacau kuah sos ini supaya semua bahan mesra.

5.Masukkan bay leaf , herba oregano , herba thyme serta kiub daging .

6.Biar kan sos mendidih lebih kurang 10-15 minit boleh la dimasukkan garam dan gula secukup rasa , kacau sekali - sekala , bila kuah dah mesra dan pekat boleh la ditutup api dapur . Kuah bolognese mesti la ada rasa seimbang masam dan manis .

7. Boleh hidang dengan parutan keju parmesan .



Syukur alhamdulillah semalam hubby bawa bubur lambuk dari masjid sebelah office dia bekerja so ada la rezeki tambahan untuk kami sekeluarga , memang sedap bubur lambuk ni favorite anak-anak..

Monday, 8 August 2011

Mee goreng

Mee goreng ni akak masak hari Sabtu yang lepas untuk berbuka puasa sekali-sekala tukar menu pula untuk berbuka puasa , kami makan mee goreng ni dengan beberapa hidangan lain . Setakat ni akak masak menu yang biasa sahaja setiap kali berbuka menu simple yang memang favorite kami sekeluarga . Bila Ramadhan akak memang jarang nak cuba masak resepi yang baru sebab nak makan pun hanya pada masa berbuka dan sahur sahaja kan.


BAHAN-BAHAN :

1 bungkus mi kuning
200gm udang sederhana besar , buang kepala/kulit/ekor
5 ekor sotong yang sudah dipotong kecil-kecil
1 biji telur
1 peket bebola ikan

2 sudu besar cili kisar- boleh tambah kalau suka pedas
3 sudu besar sos tiram - boleh tambah
3 sudu besar sos cili - boleh tambah
1 ikat sayur sawi - dibersih dan potong
Kicap manis secukup rasa
Garam secukup rasa - jika perlu saja

Bahan tumbuk :

3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan tumbuk hingga wangi. Masukkan cili kisar , goreng sebentar dan biarkan sampai cili masak serta pecah minyak .

2. Kemudian masukkan udang , sotong , fish ball yg dipotong 2 dan kacau lagi . Masukkan telur kacau sekejap kemudian masukkan semua mee , kicap manis , sos tiram , cili sos dan kacau lagi  kacau semua bahan ini . Masukkan semua sayur sawi dan kacau jika kurang masin boleh tambahkan garam atau kicap lagi 

3. Bila mee dah masak boleh la ditutup api dapur dan hidangkan mee dalam mangkuk atau pinggan besar. Boleh juga dihiaskan dengan bawang goreng dan daun bawang .

Menu berbuka puasa semalam - Ahad hari ke 7 Ramadhan

Hari ni dah pun masuk minggu kedua hari ke 8 kita berpuasa cepat masa bergerak meninggalkan kita semua . Hari ni akak masukkan gambar juadah simple yang akak masak untuk kami sekeluarga makan alhamdulillah syukur dengan rezeki kami ni .

Juadah semalam daging masak lomak cili api , kangkung tumis dengan ikan bilis dan tauhu goreng garing cicah cili sos . 

GULAI DAGING/MASAK LEMAK CILI API


BAHAN-BAHAN :

1 kilo daging lembu
5 cawan santan pekat
6 biji ubi kentang - dikupas kulit dan dibelah 4
6 batang serai- dititik

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

15 biji cili api - boleh dikurangkan jumlah
2 inci kunyit hidup
Garam kasar secukup rasa

kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi

CARA MEMASAK :

Potong daging pada saiz yang sesuai dan bersihkan serta terus dimasukkan ke dalam periuk yang sesuai . Masukkan semua bahan tumbuk dan serai yang dititik . Masukkan juga semua santan , 1 atau 2 keping asam keping . Letak di atas api dapur dan masak sehingga daging empuk dan boleh la dirasa garam jika kurang masin tambah lagi mengikut cita rasa masing-masing.

Thursday, 4 August 2011

Sambal tumis telur

Sambal telur , menu simple untuk berbuka puasa semalam .


BAHAN-BAHAN :

8 biji telur - direbus
1/2 sudu kecil asam jawa segera
Gula dan garam secukup rasa
1/2 cawan minyak untuk menumis bahan kisar

* Selalunya akak guna 2 sudu besar gula sebab nak bagi balance rasa pedas , manis dan masam . Bila menumis sambal akak memang guna minyak yang banyak supaya sambal masak elok serta pecah minyak dan sambal tak jadi kering dan hangit .

BAHAN DIKISAR LUMAT :

12 biji cili kering - boleh tambah sikit lagi kalau suka pedas
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2cm belacan- yang dibakar dulu 

CARA-CARA MEMASAK :

1) Semua telur direbus sampai masak kemudian dikopeh kulit dan dikelar-kelar sekeliling telur ni . Panaskan minyak secukupnya dan goreng telur sehingga kekuningan kemudian angkat telur dan tos .

2) Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan kisar tadi sampai terbit bau wangi dan cili menjadi masak dan terbit minyak.

2) Kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan dikacau rata semua bahan . Masukkan semua telur dalam sambal tadi dan terus kacau semua bahan secara perlahan-lahan supaya sambal meliputi seluruh pemukaan telur , jika kurang masin tambah la garam lagi , tak perlu masak telur ni terlalu lama . Bila semua bahan dah cukup mesra boleh la ditutup api dapur.

Sedapnya makan sambal telur ni yum yum


Telur ni dikelar dan digoreng dulu supaya bahagian luar telur menjadi agak garing dan supaya sambal mudah meresap ke bahagian luar dan dalam telur ni.


Wednesday, 3 August 2011

Juadah berbuka puasa hari ke 2

Semalam untuk berbuka puasa akak masak menu simple saja macam kari ikan mayong dengan tauhu goreng dan sayur tumis dengan ikan bilis dan untuk dessert akak buat agar-agar koktail dengan kuah kastard .

         
Kari ikan mayong..

Tauhu yang digoreng garing sedap dimakan cicah cili sos Thai..

Monday, 1 August 2011

1 Ramadhan

Syukur alhamdulillah sempurna la sudah kita umat Islam menunaikan ibadah puasa untuk hari pertama bulan Ramadhan . Paling akak happy hari ni sebab anak kedua akak Adlina dapat berpuasa penuh alhamdulillah tahun ni Adlina beria-ria sangat nak berpuasa dan senang betul akak nak kejut dia sahur pagi tadi . Hari ni Adlina dan kakak Aisyah cuti so agak mudah Adlina nak puasa  . Akak harap besok dan hari-hari yang akan datang Adlina boleh tabah berpuasa walupun masa dia di sekolah nanti . 

Hari ni untuk buka puasa akak masak menu biasa saja dan akak tak masak apa-apa juadah manisan sebab suami dan anak-anak akak memang nak makan nasi juga kalau bukan puasa . Besok baru akak akan masak sedikit juadah manisan so hari ni n3 resepi semuanya menu simple yang akak dah pernah masuk resepi dalam blog akak ni dulu .

Adlina yang happy dapat puasa penuh hari memang dia bersemangat betul la , masa ni kami baru nak berbuka puasa . Syukur alhamdulillah senang nak latih Adlina yang berumur 7 tahun berpuasa.


Juadah untuk kami berbuka puasa hari ni syukur alhamdulillah , ikan kerapu dan sayur tu akak masak setengah jam sebelum berbuka baru la sedap bila nak makan .


Taugeh tumis dengan sotong..


Sup daging pilhan suami akak ni..


Menu ikan sweet sour kicap ni menu kegemaran anak-anak , akak guna ikan kerapu sebab isi ikan ni manis dan padat sedap bila digoreng garing..