Pages

Monday 22 August 2011

Terubuk grill n air asam

Terubuk grill yang dah lama saya tak makan sebab sekarang ni cukup susah nak jumpa terubuk tempatan yang fresh dan saiz besar tapi semalam masa ke pasar dekat rumah saya ni ada la pulak terubuk cuma harga sekilo RM27 tak pe la yang penting ikan ni fresh dan isinya putih manis . Ikan terubuk ni walaupun banyak tulang tapi saya tetap suka makan disebabkan isinya yang lemak manis bila digrill atau bakar cicah dgn air asam memang sedap sangat ishhhh kecur pulak air liur ni hehehe tak pa ada lagi seekor dalam freezer untuk digrill petang ni pula..

Cara nak grill senang saja bersihkan ikan terubuk buang darah beku di perut dan di kepala ikan kemudian pegang kepala ikan dan tarik ekor ikan secara lurus , cara ni adalah untuk meluruskan semua tulang ikan terubuk supaya senang nak buang tulang masa makan nanti . Lumur ikan dengan garam kunyit dan grill sehingga masak , kat bawah ni saya bagi resepi air asam ya..

AIR ASAM 

BAHAN-BAHAN :

2-3 biji cili merah - dipotong nipis
1 biji bawang merah - dimayang nipis-nipis
1 sudu kecil belacan
air asam jawa secukupnya
garam dan gula secukup rasa
sedikit kerisik

- Masukkan semua bahan-bahan dalam mangkuk dan dikacau rata , buat sejam sebelum nak makan . Boleh ditambah atau kurangkan bahan ikut citarasa sendiri.

1 comment: