Pages

Thursday 28 July 2011

ROTI WHOLEMEAL

Lama juga akak tak masukkan n3 ya , minggu ni akak banyak masak menu yang biasa yang akak dah pernah masukkan resepi dalam blog ni . Hari ni tiba-tiba pagi tadi akak nak buat roti lepas check kabinet dapur tengok semua bahan cukup so apa lagi menguli doh roti la akak hari ni . Kalau adunan tepung banyak akak akan uli di atas talam yang besar baru la best uli kan hihih . Akak uli dalam 10-15 minit sebelum akak biar doh roti rehat dalam sejam dan doh naik sekali ganda dari saiz asal . Lepas tu akak uli tumbuk-tumbuk doh untuk buang udara terperangkap dan baru la akak uli menjadi bentuk bulat sebelum akak susun dalam bekas yang sesuai . Akak hanya sapukan butter serta tabur sedikit keju cheddar parut di atas pemukaan roti ni . Semerbak harum roti ni masa proses bakar hmmm yum yum . 

Ni la rupa roti wholemeal yang akak masak pagi tadi dan kami sekeluarga makan roti ni cicah dengan sup cendawan hmmm sedap la roti pun naik gebu saja..

Sumber resepi : fotopages - Nazz Rinn Chan
Sumber asal : allrecipes.com

BAHAN-BAHAN:

100ml (4 fl oz) air suam
20g (3/4 oz) yis segera mauripan
4 tablespoons tepung protein tinggi
1 tablespoon gula castor
175g (6 oz) oats segera
 
225g (8 oz) tepung wholemeal
1L (1 3/4 pints) air suam
1 1/2 tablespoons garam halus
75g (3 oz) gula perang halus
 
150ml (5 fl oz) minyak sayuran
1.3kg (3 lb) tepung protein tinggi

* Resepi dari Rinn Chan ni diadun guna mesin , akak hanya uli tangan tapi cara nak buat masih sama . 

CARA MEMASAK :

1. Di dalam mangkuk pengadun, putar perlahan 100ml air suam, yis segera 4 tbs tepung hi-protein and gula. Biarkan selama 5 minit sehingga berbuih.

2. Sukat oats, tepung hi-protein, 1 liter air suam, gula perang dan minyak sayuran. Campurkan ke dalam bancuhan yis yg telah naik tadi. Putar dengan perlahan selama 1min - 2min. Tambahkan sedikit kelajuan sambil memasukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habis. Doh telah sedia apabila ianya tidak lagi melekat di dinding mangkuk pengadun. Sekiranya agak melekit boleh oleskan sedikit butter.

3. Bulatkan doh, tutup mangkuk dengan clingwrap atau tuala lembab dan biarkan selama 1 jam atau sehingga doh naik 2 kali ganda.

4. Boleh bentukkan untuk dijadikan loaf atau sebagai buns. Susun di dalam loyang yg telah digriskan dengan sedikit mentega. Perap sehingga naik 2 kali ganda lagi.

5. Bakar pada suhu 180'C selama 45-30minit atau sehingga bahagian atas roti sudah keperangan. Setelah masak pindahkan ke atas rak penderai dan biarkan sejuk. Boleh dimakan mengikut cara kesukaan masing-masing. 


Begini la rupa roti yang naik cantikksss gebussss sekali hmm syukur alhamdulillah..


Doh roti yang dah naik dan sudah boleh dimasukkan dalam oven untuk dibakar . Akak suka masak roti bila cuaca panas sebab doh roti naik dengan cantik dan gebusss...

4 comments:

  1. wah..sedapnya kak..pg2 tengok roti aka wat ni rasa lapar pulak..hehe

    ReplyDelete
  2. aduh, lapar la masuk dalam blog ni..... salam balas kunjungan dan follow nannie jugak ya..

    ReplyDelete
  3. to cik ana,
    roti ni mmg sedap ana cuba la masak

    to Lizan,
    ok terima kasih ya singgah n follow

    ReplyDelete
  4. macam mane nak cari tepung protein tinggi? senang tak nak dapat kat kedai biase? sorry, baru nak blajar bake

    ReplyDelete