Pages

Wednesday 13 July 2011

PASTA PENNE & CHEESE

Pasta dengan sos keju dan bila nak dimakan ditabur dengan keju parmesan , menu kuah keju ni sangat sedap . Kalau anda pengemar keju boleh la cuba resepi ni yang sangat mewah dengan keju hmmm sedap la anak-anak saya cukup suka . Sekali sekala masak boleh la kalau selalu makan memang cepat la badan jadi montel hihih..


BAHAN-BAHAN :

1 peket macaroni atau pasta penne
2 cawan parutan keju cheddar warna oren - sharp cheeder cheese
1/2 cawan keju parmesan
5 cawan susu full cream dalam kotak-boleh tambah
4 sudu besar mentega
3 sudu besar tepung gandum
1 biji telur - dipukul bagi sekata
Black pepper secukup rasa
Garam secukup rasa


CARA MEMASAK :


- Didihkan air didalam periuk yang cukup besar . Bila air dah cukup mendidih masukkan semua macaroni dan rebus sehingga cukup kembang dan lembut. Bila dah masak toskan macaroni ini dan ke tepi kan dulu.

- Masukkan semua butter dalam periuk dan panaskan periuk kemudian masukkan semua tepung gandum dan kacau bahan-bahan ni sampai la tepung gandum bertukar warna kekuningan dan masak .

-Dengan cepat terus masukkan susu serta telur dan kacau dengan laju supaya sebati . Kemudian masukkan semua keju cheedar dan parmesan serta serbuk black pepper didalam periuk dan kacau sebati .

-Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat , tutup api dapur bila sos dah masak .

*Pasta ni boleh juga dibakar/baked dan jadi la makaroni bakar . Caranya dengan mengaul semua pasta dengan kuah kemudian dimasukkan dalam loyang atau casserole dish/mangkuk besar dan ditabur keju monzarella dengan cheedar secukupnya . Bakar pada suhu 180'C sehingga pemukaan pasta menjadi kekuningan masak .

2 comments:

  1. Salam K.Nannie..

    Bestnyaa pasta nii..yana suka mkn cani..letak keju byk2..rs creamy jee :=)

    ReplyDelete
  2. wlksalm yana ,

    mmg pun sedapkan kuah cream ni kena pula letak cheese byk2 mmg heaven la

    ReplyDelete