Pages

Saturday 2 July 2011

Chezzy parata

Makan apa pagi ni ? akak masak roti parata/canai segera berinti dengan bahan-bahan macam keju serta  sos bolognese baki dari buat lasagna . Roti perata/canai segera jenama Kawan memang sedap dimakan dengan kuah kari tapi pagi ni akak ubah la sikit cara penyediaan roti parata ni ikut selera anak-anak akak ni . Lagi pun bahan-bahan masa buat lasagna ada sikit lagi so akak bagi perabih semuanya . Nak buat pun tak susah letak je bahan-bahan atas roti perata yang dah dimasak dulu . kalau ada filling lain pun boleh macam ikan sardin tin , daging burger yang ditumis black pepper atau apa saja ikut kreativiti masing-masing . Sekali-sekala best juga ubah cara penyedian roti parata segera ni kan.. 

yum yum roti parata dengan inti cheese dan sos bolognese

BAHAN-BAHAN :

Beberapa keping roti parata segera
chedder cheese spread - dalam balang kaca kecil
sos daging bolognese
cheese/keju monzarella secukupnya

CARA MEMASAK :

Panaskan non stick frying pan kemudian masak beberapa keping roti parata ni sampai agak garing ranggup dan boleh diangkat serta ketepi kan dulu . Padamkan api dapur sekejap serta boleh la ambil sekeping roti parata ni dan boleh la disapu cheddar cheese spread diatas roti parata ni kemudian diletak sos daging bolognese .Akhir sekali tabur cheese secukupnya dan tutup roti parata ni dengan sekeping lagi roti parata yang sudah disapu dengan cheese spread juga.

Nyalakan balik api dapur dan guna api dapur saiz sederhana . Tutup pan fry dengan penutup periuk sekejap kemudian balikkan roti perata ni dan tutup balik pan fry . Sentiasa jaga dan balik-balikkan roti parata supaya jangan hangit dan bila keju sudah cair dan roti parata dah melekat boleh la diangkat . Sejukkan sekejap dan boleh dipotong dan makan .


Macam ni la roti parata yang dah siap , garing ranggup dan cukup sedap...


Roti parata yang dah disapu dengan cheese spread , sos bolognese serta keju secukupnya dan boleh la ditutup dengan sekeping lagi roti parata yang sudah dimasak . Dalam masa 10 minit siap dah sarapan kita pagi ni , jom makan....

No comments:

Post a Comment