Pages

Wednesday 13 July 2011

Kuah cream keju cendawan

Favorite anak-anak ^_^



Cendawan butang tu saya potong cepat sangat tu yang colornya bertukar jadi gelap , kalau masak kuah cream macam ni memang lebih sedap guna cendawan fresh dari yang dalam tin tu . Kuah cream ni senang nak dimasak dan sangat sedap..

BAHAN-BAHAN :

1 peket pasta penne
200grm -cendawan butang fresh
300grm dada ayam
1 cawan parutan keju cheddar 
800ml susu segar dalam kotak-boleh tambah
5 sudu besar mentega
2 sudu tepung gandum
Black pepper secukup rasa
Garam secukup rasa
Keju parmesan - masa makan ditabur atas pasta

Cara nak masak sos ni macam nak buat sos bechamel . Kalau resepi asal tak letak keju parmesan tapi saya yang tambah .

CARA PENYEDIAAN PASTA :

- Didihkan air didalam periuk yang cukup besar . Bila air dah cukup mendidih masukkan semua pasta dan rebus sehingga cukup kembang dan lembut. Bila dah masak toskan pasta ini kemudian digaul dengan sedikit butter dan ke tepi kan dulu.

- Panaskan periuk guna api sederhana serta terus masukkan semua butter  biar cair dan masukkan semua tepung gandum dan kacau bahan-bahan ni sampai la tepung gandum bertukar warna kekuningan dan masak 

-Dengan cepat terus masukkan susu dan kacau sekejap . Kemudian masukkan semua keju cheedar serta serbuk black pepper secukupnya ke dalam kuah dan kacau .

-Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat . Bila kuah dah masak boleh la ditutup api dapur. Bila nak makan boleh juga ditabur parmesan cheese ke atas pasta ni....


Saya masak kuah ni seperiuk dan boleh dimakan berulang kali kalau tak habis simpan dalam peti sejuk dan kalau nak makan boleh dipanaskan saja .

1 comment: