Pages

Monday 1 June 2015

Tumis sos tiram sotong

Alhamdulillah sedap sotong katak dimasak tumsi sos tiram . Isi sotong katak ni sedikit keras dan liat so sotong ni elok dipotong kecil . Saya tak tambah air utk masak sotong ni tapi saya guna agak banyak minyak . Sotong katak ni lagi murah harganya dari sotong biasa mungkin kerena isinya yg agak liat so tak berapa di gemari , saya ok sjaa dengan apa jenis sotong asal boleh dimasak dan sedap utk di makan ^_^

Isnin pertama cuti sekolah , syukur alhamdulillah .


BAHAN-BAHAN:


1.5 kg sotong katak
1 biji cili capsicum merah
1biji cili capsicum hijau
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia cm halia
1 sudu besar sos cili Thai 
5 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap manis
sedikit cuka - jika perlu
Minyak masak yg banyak utk menumis

CARA MEMASAKNYA :

-Bersihkan sotong , buang isi perut tapi ambil kepalanya kemudian basuh dan tos sotong serta dipotong ikut menjadi kecil kemudian sotong di gaul dgn sedikit garam. 

- Kupas semua kulit bawang merah , bawang putih dan halia kemudian ditumbuk lumat . Bersihkan semua cili capsicum dan dipotong kecil .

-Panaskan 7 sudu besar minyak dan tumis semua bawang dan halia tadi sampai layu dan wangi . Masukkan semua sotong dan skacau semua bahan . Masukkan cili sos , sos tiram , kicap manis , sedikit cuka jika perlu sahaja dan kacau semua bahan . Masukkan semua cili capsicum dan di kacau rata semua bahan. Jika sotong nampak kering boleh ditambah lagi minyak masak . Rasa sotong jika ada rasa yang kurang boleh ditambah bahan lagi . Bila sotong dah mesra sebati dengan sos boleh la ditutup api dapur .

2 comments:

  1. Sebenarnya sotong katak pun sedap, sama dengan sotong yang lain.... saya suka!

    ReplyDelete
  2. mmg pun , saya suka sotong katak sebab isinya padat dan sedap ^_^

    ReplyDelete