Pages

Wednesday 3 June 2015

Sambal hancur ikan sembilang

Sambal ikan sembilang atau ikan keli hancur ni adalah menu special dari mak saya . Sambal ini sangat-sangat sedap sebab isi ikan keli sebati dengan bahan tumbuk/sambal . Saya guna semula minyak bekas goreng ikan keli ni semasa nak menumis sambal ni . 'Sonang nak makan sambal ikan ni sebab tulang dah tak ado' itu la yang diberitahu oleh mak saya . Anak-anak saya suka makan sambal ini sebab tak perlu kopek isi dari badan ikan sembilang/keli .  

Kebanyakkan menu/resepi masakan Negeri Sembilan simple saja tapi bahan-bahan yang diguna adalah yang berkualiti/terbaik seperti : santan fresh mesti yang pati/pekat , mak hanya guna garam kasar , hanya guna kunyit hidup tua , hanya guna cili api burung yang paling kecil , serai yg besar dan fresh , hanya guna asam keping dan macam-macam lagi teknik masak supaya lauk yang di masak cukup sedap . 


BAHAN-BAHAN :

8 ekor ikan keli - dibersih lumur dengan garam /kunyit dan digoreng sampai garing
1 keping asam keping
Minyak masak secukupnya utk goreng ikan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN DI TUMBUK LUMAT :

15 biji cili api - kalau nak pedas tambah la lagi
3 biji bawang merah
2cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

Goreng ikan keli sampai garing kemudain angkat dan tos , bila ikan dah sejuk ambil isi ikan sembilang/keli ni dan buang semua tulang serta kepala ikan .

Panaskan minyak dan tumis semua bahan tumbuk dan biarkan cili masak serta menjadi harum. Masukkan semua isi ikan keli goreng tadi dengan satu keping asam keping. Masukkan garam serta gula secukup rasa . Kacau semua bahan sampai mesra , bila semua bahan dan sebati boleh la ditutup api dapur.

1 comment: