Pages

Thursday 29 May 2014

Lauk hari ni - paprik ayam

Bahagian ayam yang paling kami sekeluarga kurang suka makan ialah bahagian dada ^_^ sebanya kat bahagian tu isinya padat dan kurang sedap mungkin sebab tak ada lemak kot . So , bila beli ayam saya akan asingkan bahagian dada dan selalunya bila masak paprik ayam saya akan guna daging kat bahagian dada tu . Isi ayam kat dada tu akan di potong agak nipis supaya bila masak sos paprik akan meresap ke dalam isi ayam . 

Sekarang ni nak cari resepi terlalu la senang , google saja . Resepi paprik ayam di internet memang macam-macam versi jadi pandai-pandai kita la nak olah resepi untuk mengikut citarasa sendiri . Resepi yang saya bagi ni hanya panduan jadi kalaua da pembaca yang nak ikut resepi saya ni anda boleh ubah suai ikut selera sendiri ^_^ btw kali ni saya masak kuah paprik agak cair sebab anak-anak suka makan nasi dengan kuah banjir laa hihi



BAHAN-BAHAN :

3 ketul dada ayam
1 batang carrot yg besar
sayur bunga kobis secukupnya
kacang panjang secukupnya
3 batang serai dititik
1/2 inci halia
1 inci lengkuas
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
4 helai daun limau purut
2 sudu besar sos tiram - secukupnya
6 sudu sos besar cili thai secukupnya
sos ikan/nampla secukupnya
2 sudu besar cili kisar
air secukupnya
Garam/gula secukup rasa

* Boleh tambah macam-macam jenis sayur lain ikut pada citarasa sendiri . Bahan-bahan juga boleh ditambah atau kurang ikut pd citarasa sendiri .

CARA MEMASAK :


Bersih isi ayam serta di potong isi ayam menjadi kepingan yang agak nipis dan ketepikan dulu . Potong semua sayur dan ketepikan dulu . Kupas kulit semua bawang , lengkuas serta halia dan di tumbuk kasar . Titit semua serai .

Panaskan 3 sudu besar minyak - secukupnya dalam kuali , tumis semua bawang , lengkuas dan halia sehingga wangi terus masukkan cili kisar , kacau semua sehingga cili kisar masak kemudian dimasuk sos tiram/cili sos thai/nampla/kicap secukupnya mengikut citarasa sendiri . Masukkan semua isi ayam tadi dan kacau semua bahan sehingga mesra dan isi ayam masak . Boleh ditambah air jika kuah sedikit .

Boleh dimasukkan sayur carrot dan kacau , bila dah separuh masuk baru dimasukkan kacang panjang . Kacau semua bahan dan boleh la dimasukkan bunga kobis serta garam dengan gula secukup rasa . Bila dah masak boleh ditutup api dapur .

2 comments: