Pages

Wednesday 15 June 2011

Daging masak kicap

Lama juga saya tak masak menu daging masak kicap ni sebab selalunya bila beli daging saya lebih suka masak sup atau rendang . Menu daging memang jarang saya masak di rumah ni sebab yang gemar makan daging ni hanya suami dan selalunya cik abang saya tu akan beli daging segar tempatan yang lebih manis dagingnya untuk dimasak lemak cili api cuma kali ni saya ubah sikit menu sekali-sekala makan daging masak kicap best juga kan .


BAHAN-BAHAN :

500gm daging lembu batang pinang
2 sudu besar serbuk kurma
4 sudu besar sos tiram
6 sudu besar kicap manis
2 sudu kicap cair
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2cm halia
2cm lengkuas
1 biji cili capsicum
1 biji bawang besar
3 biji ubi kentang
Air secukupnya

CARA MEMASAK :

Potong daging menjadi ketulan kecil kemudian dibasuh bersih ditos dan ketepikan dulu . Kupas ubi kentang dan dipotong . Goreng ubi kentang sehingga masak kemudian diketepikan dulu . Potong bawang besar serta cili capsicum.

Kupas semua bawang , lengkuas dan halia kemudian dikisar lumat . Panaskan minyak secukupnya dalam kuali , tumis semua bahan kisar sehingga wangi dan terus masukkan serbuk kurma yang dibancuh dengan sedikit air . Bila serbuk kurma dah masak serta terbit minyak baru la dimasukkan semua daging , sos tiram , kicap cair , kicap manis dan minyak bijan dan air . Kacau semua bahan sehingga mesra dan biar daging masak sehingga empuk dan boleh la ditamabh sedikit lagi air jika nak lebih kuah .

Masukkan semua cili capsicum , bawang besar serta kacau semua bahan dan biarkan sampai cili dan bawang masak serta menjadi layu . Akhir sekali masukkan ubi kentang tadi dan kacau semua bahan dan jika kurang masin boleh ditambah lagi kicap .

No comments:

Post a Comment