Pages

Wednesday 10 December 2014

Gulai lemak cili api daging

Syukur alhamdulillah sedap gulai lemak cili api daging yang dicampur rebung dan mangga muda ini 


BAHAN-BAHAN :

1 kilo daging lembu
300 grm rebung
50 grm isi mangga muda - boleh ditambah atau kurangkan
santan secukupnya - sampai menutupi bahan-bahan dalam periuk
2 batang serai saiz besar - dititik
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

20 biji cili api
3 cm kunyit hidup
sedikit garam kasar

CARA MEMASAK :

Bersihkan daging dan di potong kemudian di ketepikan dulu . Bersihkan rebung dan ketepikan dulu  , buang kulit mangga muda dan dipotong kecil . Serai dititik kemudian tumbuh semua cili api , garam dan kunyit hidup. 


- Masukkan semua daging dalam periuk bersama bahan ditumbuk lumat , serai , asam keping dan santan cair secukupnya . Santan kelapa menutupi semua bahan dalam periuk . Gaul semua bahan dan masak sampai kuah mendidih dan daging menjadi empuk jika daging masih agak liat masukkan sedikit lagi santan cair . Bila daging dah empuk dan santan sudah jadi sikit boleh la dimasukkan rebung bersama mangga . Kemudian masukkan pati santan secukupnya . Kacau semua bahan dan boleh dirasa kuah jika kurang masin boleh ditambah garam . Kacau kuah supaya tidak pecah minyak , bila daging dan rebung sudah masak serta sebati dengan kuah boleh la di tutup api dapur .

** Masukkan sedikit mangga dulu dan biarkan mangga masak dan jus dair mangga sebati denagn kuah , jika kuah gulai masih kurang masam baru la dimasukkan sedikit lagi isi buah mangga atau asam keping . Jika kurang pedas boleh ditambah cili api dan juga bahan-bahan lain seperti kunyit hidup dan serai . Boleh ditambah atau kurang bahan mengikut selera sendiri .

2 comments:

  1. Wahh.. sedap ni. Rebung dan mangga itu menambah keenakan hidangan
    Teringinlah kakak mencubanya. Tapi rebung tak ada

    ReplyDelete