Pages

Thursday 18 December 2014

Sup ayam yee mee

Sup ayam yang dimakan dengan yee mee ni saya masak untuk makan tengahari kami sekeluarga . Menu favorite kami sekeluarga especially anak-anak saya , syukur alhamdulillah secukup rasa untuk kami sekeluarga nikmati ^_^


BAHAN-BAHAN :

1 peket yee mee 
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1.5 inci halia
3 ketul dada ayam 
1 rangka ayam 
sayur kobis - secukupnya
1 batang carrot - saiz besar
cendawan shitake - secukupnya
3 biji telur ayam
3 liter air
1-2 kiub ayam
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar minyak bijan
1 sudu kecil lada sulah
Garam secukup rasa

* Resepi ni hanya la panduan , boleh tambah atau kurangkan bahan rencah ikut pada selera masing-masing ya.

CARA MEMASAK :

- Kupas semua kulit bawang , halia dan dimayang halus , potong isi ayam kecil-kecil . Potong rangka ayam menjadi ketulan kecil . Bersihkan sayur kobis , cendawan shitake , carrot dan di potong ikut pada citarasa kita.

- Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang , biar sampai bawang layu dan masukkan air sedikit demi sedikit , ikut banyak mana kita nak kuah sup . Masukkan rangka ayam dan kacau semua bahan sampai kuah sup nak mendidih masukkan isi ayam , cendawan shitake dan carrot yang sudah dipotong kecil . Kemudian masukkan minyak bijan , sos tiram dan kiub ayam . Kacau semua bahan serta biarkan sampai sup masak dan mula mendidih . Rasa masin sup ini jika kurang masin baru la ditambah garam .

- Pecahkan semua telur ke dalam mangkuk dan kacau kemudian secara perlahan-lahan masukkan telur ni dalam sup serta dikacau perlahan-lahan sampai telur masak . Jika kuah kurang pekat boleh dibancuh 1 sudu kecil tepung jagung dengans edikit air dan dimasukkan dalam sup , bancuhan tepung jagung akan memekatkan kuah . Akhir sekali masukkan sayur kobis dan kacau semua bahan , bila sayur kobis dah masak boleh la ditutup api dapur .

-Masukkan yee mee dalam mangkuk yang sesuai dan terus tuang kuah yang masih mendidih ni , biarkan yee mee lembut sikit serta kuah menjadi tidak terlalu panas dan boleh la menjamu selera.


No comments:

Post a Comment