Pages

Tuesday 23 December 2014

Sarapan pagi : wrap tortilla inti sosej telur

Wrap tortilla untuk sarapan kami sekeluarga . Saya masak inti/filling yang simple untuk wrap ni , saya hanya guna sosej yang dimasak dengan telur kemudian saya guna butterhead salad , tomato ceri dan mayonis , parmesan cheese dengan thousand island . Yum yum so sedap dan sangat berkhasiat ^_^


BAHAN-BAHAN :

1 peket tortilla wrap
1 peket sosej
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
Buah tomato secukupnya
butterhead salad secukupnya
Sos thousand Island secukupnya
Serbuk lada hitam secukupnya
Garam secukupnya
2 sudu besar butter untuk menumis sosej
3 biji telur ayam
Parutan keju parmesan secukupnya

CARA MEMASAK :

Potong kecil semua sosej , kupas semua bawang merah dan bawang putih kemudian diracuk kecil-kecil . Panaskan 3 sudu besar butter dan tumis semua bawang sampai layu dan wangi kemudian masukkan semua sosej dan digoreng sampai masak . Masukkan semua telur ayam ke dalam sosej tadi dan dikacau , rasa jika kurang masin baru di tambah sedikit garam serta sedikit serbuk lada hitam . Bila dah masak baru di tutup api dapur .

Potong buah tomato menjadi kecil dan bersihkan salad , tos dan ketepikan dulu .

Panaskan kepingan tortilla dalam frying pan pastikan api jangan terlalu besar . Bila kepingan tortilla dah lembut boleh la di angkat letak atas pinggan kemudian disapu mayonis . Susun salad dan buah tomato ceri di atas kepingan wrap tortilla dan letakkan filing sosej secukupnya ke atas kepingan tortilla ni . Letakkan sos thousand island atas filling sosej dan taburkan keju parmesan .

Gulung kepingan tortilla ni dengan perlahan-lahan dan biarkan gulungan ni dalam frying pan sekejap . Bila gulungan dan melekat dengan kemas boleh la diangkat dan dihidangkan . Selamat menjamu selera..

Filling sosej dengan telur.


Cara nak letak filling atas kepingan tortilla .


Alhamdulillah sedap wrap tortilla , jemput makan ya ^_^

1 comment:

  1. Sedapnya kak. Resipi simple dan berkhasiat. Sepatutnya mudah untuk ibu2 kan... Kak, ada resepi macam mana nak buat Malaysian style taco tak? Anak saya teringin...hihihi

    ReplyDelete