Pages

Monday 8 December 2014

Kek strawberri yummy

Selamat pagi Isnin...hari ni saya share resepi kek strawberri yang saya buat baru-baru ni , alhamdulillah kek ni sangat sedap texture kek lembut gebus . Saya dapat resepi kek ni dari website , sekarang ni sangat senang nak cari resepi dari internet , alhamdulillah .


BAHAN-BAHAN :

1 1/2 cawan tepung
1/2 cawan butter - suhu bilik
1 1/4 cawan gula perang/brown sugar
2 biji telur gred A
1 cawan buah strawberri yg sudah dihancurkan/lenyek
1 1/2 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil soda bikarbonat
4 sudu besar sour cream

BAHAN CREAM CHEESE FROSTING :

250grm cream cheese
gula icing secukupnya
parutan kulit dari sebiji buah lemon

CARA BUAT :

-Panaskan oven kepada suhu 175'C . Sapu mentega pada pemukaan dalam loyang serta lapik kertas surih dalam loyang kek itu .

- Putar butter bersama gula sampai kembang dan warna adunan menjadi cerah dalam 2-3 minit .

- Teruskan mix adunan dengan mengguna kelajuan sederhana dan masukkan sebiji demi sebiji telur . Putar sehingga adunan jadi kembang . Kemudian masukkan esen vanilla dan di gaul rata .

- Dalam mangkuk lain satukan semua sour cream dengan soda bikarbonat dan kacau sampai cukup mesra .

- Masukkan semua adunan sour cream/soda bikarbonat dalam adunan butter tadi dan kacau kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikaup balikkan adunan semua adunan dengan menggunakan spatula . Kemudian adunan diputar guna mixer sehingga adunan menjadi sebati - anggaran dalam 1-2 minit saja . Akhir sekali masukkan semua buah strawberry yg sudah dilenyek dan kacau semua bahan sampai cukup sebati .

- Sendukkan adunan masuk ke dalam loyang pembakar kemudian goyang-goyangkan sikit supaya adunan kek sama rata . Bakar kek sampai masak selama 25-30 minit atau sehingga kek masak mengikut kepanasan oven masing-masing .  Cucuk bahagian tengah kek dgn lidi dan bila ditarik keluar lidi tu bersih saja itu tandanya kek dah masak la .

- Bila kek dah cukup sejuk boleh la dikeluarkan dari loyang kek dan biarkan sekejap kek di atas rai besi .

CARA BUAT TOPPING KEK - CHEESE FROSTING :

- Pukul/putar cream cheese bersama gula sehingga sebati dan kembang kemudian dimasukkan parutan kulit lemon dan dikacau sampai cukup rata semua adunan . Bila dah siap boleh la di sapu cheese frosting ni pada kek .

Alhmadulillah memang sangat sedap kek strawberry ni 


Yumyum...


3 comments:

  1. uish sedapnya byk strawberry. sib baik jugak ada opismate baru balik Cameron dia bagi sebekas ni ha...

    ReplyDelete
  2. salam singgah

    jemput follow ye

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wrt wbt,

    Letsmasak.com merupakan sebuah laman web resipi yang mempunyai pelbagai fungsi media sosial yang menarik. Melalui Letsmasak.com , komuniti pengguna dapat memanfaatkannya sebagai sebuah platform untuk berkongsi resipi, ilmu dan tip-tip masakan agar dapat dimanfaatkan oleh semua. Dengan design yang kemas, mesra pengguna, serta komuniti yang interaktif dan proaktif, Letsmasak.com sudah pastinya sangat selesa digunakan oleh para pengguna sebagai personal-recipes-composer. Dengan rendah hati kami ingin menjemput anda untuk bersama menyertai komuniti kami dalam menyumbangkan ilmu melalui platform Letsmasak.com.

    Untuk mendaftar, anda boleh berbuat sedimikian melalui url tersebut:
    http://letsmasak.com/register

    Oleh kerana masih tidak ramai yang tahu tentang kewujudan Letsmasak.com ini, maka kami ingin memohon jasa baik anda sekiranya sudi untuk menulis entry review tentang Letsmasak.com di blog ini. Kami amatlah menghargainya.

    Kami memohon maaf kerana meninggalkan komen ini di blog anda dan seolah-olah bertindak kurang professional seperti spam. Kami memohon maaf sekali lagi. Kami amat berharap agar komuniti Letsmasak.com akan berkembang justeru dapat dimanfaatkan oleh semua.


    Ikhlas daripada,
    Letsmasak.com

    ReplyDelete