Pages

Wednesday 25 July 2012

KUIH SAGO GULA MELAKA

Bila bulan puasa saja saya suka buat kuih ni sebab senang nak masak kemudian bahan-bahan pun murah dan yang paling best sebab kuih ni sedap . Kuih sago ni sedap dimakan sejuk so semua bahan-bahan bila dah masak akan disimpan dalam peti sejuk dulu dan bila nak makan baru dihidangkan, syukur alhamdulillah..


BAHAN-BAHAN PUDING SAGO :

1 peket sago - anggaran 250 grm
2.5 liter air - secukupnya untuk rebus/masak sago
sedikit pewarna makanan atau pati daun pandan

BAHAN SIRAP GULA MELAKA :

1 ketul gula melaka - dipotong kecil
1/2 cawan air - boleh tambah
3 sudu besar gula pasir - boleh tambah
sehelai daun pandan - disimpul

BAHAN SANTAN :

Pati santan kelapa secukupnya
secubit garam

* semua bahan boleh ditambah atau dikurangkan ikut pada citarasa sendiri
CARA MASAK :

Jika anda guna pati daun pandan untuk warna mula-mula anda perlu kisar daun pandan dengan sedikit air dan tos ambil pati air daun pandan itu 

Mula-mula didihkan atau masak 2.5 liter atau lebih dalam periuk yang sesuai , bila dah cukup panas terus masukkan satu peket biji sago ni dan sedikit pewarna hijau atau pati daun pandan . Kacau sekali-sekala supaya biji sago tidak melekat dan masak sekata . Jika masa masak biji sago tu air jadi sikit boleh ditambah lagi air supaya biji sago tak jadi kering atau hangit . Biarkan sampai biji sago masak kembang sehingga menjadi jernih - tiada biji putih ditengah biji sago ni  . Bila biji sago dah masak terus ceduk sedikit demi sedikit sago masukkan dalam penapis dan cuci biji sago ni untuk buang kanjinya . Masukkan biji sago dalam acuan atau mangkuk yang sesuai dan simpan dalam peti sejuk .

Untuk santannya - masukkan santan secukupnya dengan secubit garam dan masak dengan api kecil jika santan terlalu pekat boleh ditambah sedikit air . Kacau santan sehingga mendidih kemudian tutup api dapur dan biar sejuk . Tujuan masukkan sedikit garam untuk membangkitkan rasa lemak.

Untuk gula melaka - masukkan gula melaka dengan air secukupnya , air jangan banyak sangat nanti gula jadi terlalu cair .  Simpul helai daun pandan dan masukkan dalam periuk . Kacau semua bahan sampai gula cair dan pekat , tos dan sejukkan .

Sago dibasuh untuk buang kanji jika tak basuh kuih sago ni akan jadi terlalu kenyal atau keras dan susah nak makan nanti . 

8 comments:

  1. kulihat hijau...sedap ni kalau dpt mrasa skali..hehe

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan dan salam kenal... byk resepi best dan selalu jadi sumber rujukan saya dari dulu... kuih sago gula melaka pun feveret gak... walaupun hidangan tradisi tapi selalu di serve kat hotel2 kan... memang best kuih ni ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlksalm , terima kasih ya singgah sini dari dulu lagi . betul tu kuih sago ni mmg pilihan di hidangkan di hotel kan sebab sedap :)

      Delete
  3. sesuai betul utk berbuka...

    ReplyDelete