Pages

Monday 23 July 2012

KERABU TAUGEH n KACANG BOTOR

Bila bulan puasa saja saya mesti suka buat kerabu taugeh ni sebab sedap dimakan ranggup saja , segar dan agak mudah nak dibuat . Kerabu ni saya tak buat pedas sangat sebab anak-anak pun suka makan jadi saya hanya potong nipis-nipis cili merah dan saya tak guna langsung cili api . Banyak mana nak guna bahan-bahan untuk buat kerabu ni bergantung kepada citarasa kita sendiri jika suka pedas tambah la cili api dan boleh juga dicampur isi kerang atau perut lembu . Selalunya 30 minit sebelum berbuka puasa baru la saya akan buat kerabu ni .

BAHAN-BAHAN :

7 kacang botor
50 sen taugeh segar
Sebiji bawang besar - dimayang nipis-nipis
garam dan gula secukup rasa
jus limau nipis secukupnya
kerisik kelapa secukupnya - dalam 3/4 sudu besar

BAHAN DITUMBUK LUMAT ATAU DIKISAR :

2 biji cili merah
1 inci belacan bakar
3 atau 4 sudu besar udang kering 

CARA MEMASAK :

Bersihkan kacang botor serta taugeh kemudian kacang botor dipotong nipis , ketepikan dulu . Udang kering direndam sekejap dalam air panas dan ditos .

Tumbuk lumat semua cili merah dgn belacan dan udang kering . Masukkan bahan tumbuk ke dalam bekas yang sesuai kemudian gaul semua bahan dgn kacang botor , bawang besar , taugeh , garam / gula , jus limau nipis dan kerisik . Gaulkan semua bahan sehingga cukup mesra dan rasa jelatah jika ada bahan terkurang boleh la ditambah lagi . Kalau suka pedas boleh ganti cili merah dengan cili api .


Bahan-bahan untuk kerabu ni - kacang botor , taugeh , udang kering yang ditumbuk lumat , cili merah , dan bawang merah dimayang nipis-nipis .

4 comments:

  1. slam Nanie..
    sedapnya nampak kerabu tu tengha lapar semuanya berselera ja menawan gambar kerabu tu akak nak tiru gak suatu hari heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlksalm kak noor , tq singgah sini . hehehe tgh lapar mmg berselera kita tengok gambar makanan . try la kak :)

      Delete
  2. huhu..sedapnya nampak kerabu tu kak nannie..ni antara fav saya gak ni. slalu beli kat kedai je. mekasih untuk resipi ni..nanti nak try buat la :)

    err..kecur air liur tgk..terus perut bunyik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sedap kerabu ni , sama la akak pun suka kerabu . sama-sama cuba la ya

      Delete