Pages

Monday 23 July 2012

IKAN TERUBUK GRILL N AIR ASAM

Ikan terubuk ni pun lauk buka puasa semalam 2 Ramadhan , sedapnya dapat makan ikan terubuk grill/panggang dengan air asam . Dah lama saya tak makan ikan terubuk dan semalam memang rezeki saya la masa di pasar ada dijual ikan terubuk ni walaupun ikan ni saiz medium tapi masih sedap . Sekarang ni dah susah nak jumpa ikan terubuk segar yang saiz besar cukup lemak manis isi nya tu . Saya beli 2 ekor untuk saya dan suami makan masa berbuka dan balance ikan terubuk ni saya makan masa sahur pagi tadi , alhamdulillah .

Sedapnya ikan terubuk panggang yang dimakan dengan air asam campur kerisik ni .

Isi ikan masih cerah serta padat dan insang pun masih merah walaupun ikan ni dah dibekukan , dari cerita peniaga ikan tu , ikan terubuk ni dibawa masuk dari negara jiran di utara tu . Kalau ikan terubuk yang besar lemak manis pula dari laut China Selatan tapi disebabkan harganya yang agak mahal dalam RM26-RM30 sekilo so memang susah la juga nak jumpa ikan terubuk besar di pasar dan yang selalu kita jumpa jenis saiz sederhana ni .

BAHAN-BAHAN :

2 ekor ikan terubuk - dibersihkan
garam dan serbuk kunyit secukupnya

CARA MASAK :

Bersihkan ikan buang sisik dan untuk lurus kan ikan mula-mula masukkan jari tangan kiri ke dalam bahagian insang ikan dan sangkut/pegang pipi ikan dan tangan kanan pegang ekor ikan . Tarik lurus ikan ni secara perlahan-lahan sehingga ikan menjadi lurus . Kadang-kadang jika ikan terubuk yang besar ada bunyi tulang ikan menjadi lurus . Tujuan ikan di tarik supaya semua tulang ikan menjadi selari so senang la nak makan nanti.

Potong ikan menjadi 2 serta digaul garam kunyit . Panaskan grill pan atau kuali leper serta masukkan minyak secukupnya jangan banyak sangat ya dalam 2-3 sudu besar minyak masak saja hanya nak bagi kuali sedikit berminyak supaya ikan tak melekat pada pemukaan kuali . Bila dan panas boleh diletak ikan ni dan tutup grill pan . Guna api sederhana besar supaya ikan masak dengan sekata . Buka tutup periuk dan kalih/terbalikkan ikan dan biarkan ikan masak kedua belah bahagian dengan elok dan jangan masak terlalu lama nanti isi ikan jadi kering . Dah masak boleh la ditutup api dapur .

AIR ASAM KERISIK


BAHAN-BAHAN :

4-5 Cili merah
1 biji bawang besar
air asam jawa secukupnya
belacan bakar secukupnya
kerisik secukupnya
garam dan gula secukupnya

Boleh ditambah cili api jika suka pedas

CARA NAK BUAT :

Bersih semua cili merah dan dipotong nipis-nipis kemudian masukkan dalam mangkuk . Bersihkan bawang merah dan dimayang nipis dan dimasukkan dalam bekas berisi cili merah tadi . Masukkan kerisik dan belacan secukup rasa ke dalam mangkuk tadi . Ramas asam jawa dengan air masak secukupnya dan tuang sedikit demi sedikit dalam mangkuk kemudian masukkan gula, garam dan digaul semua bahan . Gaul semua bahan sehingga sebati dan boleh ditambah lagi bahan sehingga menetapi citarasa sendiri .

10 comments: