Pages

Sunday 2 October 2011

SUP EKOR

Saya dan suami memang gemar makan sup tulang lembu termasuk la sup ekor dan selalunya sebulan sekali saya mesti masak sup tulang special request dari hubby . Bila masak sendiri lagi puas hati kita dapat pastikan bahan yang terbaik digunakan macam bila beli tulang tu saya akan pilih tulang fresh tempatan sama la juga dengan bahan-bahan lain saya beli fresh dari pasar berdekatan dengan rumah saya ni . Ada banyak pasar di Puchong ni dan barang-barang dijual dengan harga berpatutan . 

Banyak sangat kelebihan bila masak sendiri ni kita boleh masak ikut citarasa sendiri dan kebersihan memang terjamin . Saya sentiasa ingat pesan seorang teman rapat Kak Nah , dia bagi tahu saya anak-anak yang membesar dengan makanan yang dimasak oleh emak/ibu/mama ni akan sentiasa rapat dengan mamanya , hati anak-anak sentiasa teringat pada ibubapa mereka . So bila kita masak makanan untuk family sentiasa la berdoa semoga makanan yang kita masak dan bagi anak-anak makan ini akan menjadikan anak-anak kita membesar menjadi seorang muslimah/muslimat yang soleh/solehah , Amin amin amin ya robulalamin . 

Ok saya sertakan resepi sup ekor ni ya , Selamat berhujung minggu...

BAHAN-BAHAN:

500gm ekor lembu
5 biji kentang
3 biji tomato
1 pokok daun sup dan daun bawang
3 batang celery
Garam secukup rasa
Air mencukupi sehingga menutupi daging dalam periuk

*Air kena cukup sebab nak masak sampai ekor/dagingnya empuk , kena check daging untuk pastikan daging empuk atau belum kalau daging masih liat air perlu ditambah dan terus masak daging .

BAHAN-BAHAN TUMIS :

1 batang kayu manis - anggaran 3cm panjang
2 biji bunga cengkih
1 biji bunga lawang
3 biji buah pelaga
4 biji bawang merah
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
4 cm halia
1 sudu besar ketumbar*
1 sudu besar jintan putih*
1 sudu kecil lada hitam*

Semua bahan-bahan bertanda * ni digoreng tanpa minyak dalam kuali sehingga terbit bau wangi kemudian dikisar halus .

CARA MEMASAK :

- Semua bawang , halia dikupas kulit dan dimayang halus . Biji Ketumbar , lada hitam serta jintan putih digoreng tanpa minyak sehingga wangi dan ditumbuh halus . Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat , tomato juga dipotong 4 .

-Panaskan sedikit minyak secukupnya dalam periuk dan tumis semua bawang , halia dan kacau dan biarkan sampai bawang layu kemudian boleh la dimasukkan bahan-bahan rempah tumisan . Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk . Masukkan ekor lembu tadi dan kacau  dan biarkan sampai kuah mendidih . 

-Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga ekor/daging masak serta menjadi empuk , kemudian boleh la di masukkan semua ubi kentang serta batang celery yang dipotong kecil . Biarkan ubi kentang empuk dan baru la dimasukkan buah tomato , bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

3 comments:

  1. salam...ooh my kegemaran, tapi makan selalu tak senang sbb fikirkan 'lelomaknya'..so sesekali je lah tu pun makan diluar, hayat hidup belum ponah lai masak sup ekor.

    ReplyDelete
  2. wlksalm ma`chiks,
    hmm sama la kita ya hehe betul tu tak leh makan selalu sebulan sekali ok la

    ReplyDelete
  3. Thanx..nk try wt la..skg ada ekor..nk wt sup..try gna resipi akak..

    ReplyDelete