Pages

Thursday 22 September 2011

Scones lemak manis

Scones favorite saya dan anak-anak yum yum...
Scones ni memang tak cukup kalau dimakan sebiji je mesti nak diulang makan 2-3 biji dan sedap dimakan dengan cheese spread atau dengan butter/jem strawberry . Scones ni cukup sedap dan berlemak , resepi scones ni saya dapat dari Joyofbaking.com kalau nak tengok resepi asal boleh klik SINI cuma saya ubah sikit resepinya saya kurangkan gula sikit sebab tak mau scones ni manis sangat tapi bahan-bahan lain masih sama .

BAHAN-BAHAN :

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
25 grm gula
70 gm butter tanpa garam - sejuk
1 biji telur - dipukul sikit
1 sudu kecil esen vanilla
1/4 sudu kecil garam
100 ml cream - dalam kotak
1 biji telur dipukul sikit utk disapu atas scones

CARA MEMASAK :

-Panas kan oven pada suhu 180'C selama 5 minit (suhu panas bergantung pada jenis oven yang anda guna )

-Ayak tepung dengan baking powder , gula serta garam . Kemudian masukkan semua butter sejuk yang sudah dipotong menjadi kiub kecil dan terus ramas-ramas butter dengan tepung sehingga menjadi macam serbuk roti yang berderai-derai . Buat semua ni dengan cepat supaya butter kekal sejuk .

- Dalam bekas yang sesuai satukan telur , esen vanilla dan cream . Kacau semua bahan sehingga sebati .

-Buat seperti lubang di tengah-tengah adunan tepung tadi dan masukkan  adunan telur tadi kemudian gaul rata  adunan ni dengan senduk , biar semua bahan-bahan cukup sebati  . Jangan uli terlalu lama jika adunan melekik letak sikit tepung ditangan/jari-jari . Bila doh dah jadi padat macam sebiji bola masukkan sekejap dalam peti sejuk selama 20 minit .

-Keluarkan doh dari peti sejuk dan terus ratakan doh guna pengelek anggaran 1 1/2 inci tebal dan boleh la guna acuan bulat atau gelas untuk terap doh ni , saya hanya tekan-tekan doh dengan jari dan terus terap guna gelas . Susun adunan tadi atas tray pembakar yang sudah disapu sedikit butter atau minyak sayur . Sapu telur atau susu pada pemukaan adunan scones ni .

-Bakar scones ni selama 15-20 minit pada suhu 180'C atau sehingga scones masak kuning keemasan , pastikan jangan terover masak nanti scones boleh jadi berderai/kering . Bila masak keluarkan dari oven dan sejukkan atas relai/tray besi . 

Scones yang dah ready untuk dibakar...

11 comments:

  1. Wah... best ni. Kakak tak pernah buat. Selalu tengok resepi tapi nak buatnya entah bila...:)

    ReplyDelete
  2. salam...nampak sedap...mcm nak try buat jer..=)

    ReplyDelete
  3. salam kak nanie teringin nak rase scones ni mcm mana...amik resepi dulu..boleh tunjuk gambar cream tak?akak guna yang nestle punye ker

    ReplyDelete
  4. Salam.Akak baru buat scones last week.Buat kecik-kecik senang sekali ngap.Lagi best ada kopi kan?

    ReplyDelete
  5. aiyak! suke sgt makan scone. dah lama tak buat scone.

    ReplyDelete
  6. kak....120ml cream tu jenama ape? camne bentuk dia?

    ReplyDelete
  7. to kak zakie,
    cuba la kak memang macam2 cara resepi akak pilih je mana yang akak nak cuba , saya cuba byk juga resepi dan yg ni saya suka sekali

    to Kujie ,
    mmg sedap dan kena pada selera kami sekeluarga

    to chickadak biru,
    akak guna cream jenama anchor , mcm2 jenis ada cari yg halal la ya ok nanti akak masukkan gambarnya

    ReplyDelete
  8. to Puan Ros,

    hmm yum2 kak kalau kecil2 mmg sekali masuk je dlm mulut hehehe yes makan scones lepas tu ada kopi atau teh panas mmm sedapnya

    to nuwairani,
    minggu ni buat la scones n kongsi resepi ya blh saya cuba hehe

    to liemaopurut ,

    cream ni sebenarnya susu so warna putih pekat lebih lemak , cream ni dlm kotak mcm kotak air tu ada byk dijual di hypermarket cuba tgk kat bahagian mentega dan keju mesti ada

    ReplyDelete
  9. memang sedap.thanks share resepi ~

    ReplyDelete
  10. Salam Kak Nannie... Thank you sangat for sharing this recipe...Memang senang and sedap! tapi sy punye mcm lembap sikit kat tengah2, kenape eh kak? kurang bahan ke tak cukup lama bakar? Anyway I like your blog! :)

    ReplyDelete