Pages

Wednesday 28 September 2011

MASAK LEMAK PUCUK CEMPERAI

Sayur pucuk cemperai ni adalah sejenis pucuk pokok yang hanya boleh dijumpai di kawasan kampung-kampung di Negeri Sembilan . Mengikut cerita mertua saya , sayur pucuk cemperai ni sejenis pucuk sayur dari pokok hutan . Pokok cemperai ni berbatang keras rupa pokok ni lebih kurang macam pokok buah langsat dan kalau dibiar memang boleh tumbuh tinggi macam pkok-pokok hutan lain . Dahan-dahan pokok ni selalu dicantas supaya pokok cemperai tidak tumbuh tinggi dan sentiasa mengeluarkan pucuk muda . Mertua saya ada tanam 2 pokok cemperai ni dalam kebun so kalau balik kampung kadang-kadang kami dapat la makan juadah sayur pucuk cemperai ni . Sekarang ni memang susah sangat nak jumpa pucuk cemperai . Kalau di kampung pun kadang-kadang saja ada dijual pucuk cemperai ni di pasar tani .

Selalunya saya bawa balik kamera tapi kali ni saya boleh terlupa pulak kalau tak memang saya boleh ambil gambat rupa pokok cemperai ni dan juga gambar dusun serta kebun sayur di sekeliling rumah mertua saya di Jelebu , Negeri Sembilan ni . Sayur-sayuran yang ditanam oleh mertua saya memang menjadi sungguh semuanya tumbuh subur . Insyallah bulan depan saya dan family akan balik kampung lagi dan saya akan ambil gambar kawasan sekitar kebun mertua untuk saya kongsikan di blog saya ni..

Ini la rupa sayur pucuk cemperai yang dimasak lemak kuning , rasa sayur lebih kurang sama macam pucuk manis so memang sedap , lemak dan manis . Juadah sayur pucuk cemperai ni memang la hidangan istimewa  sebab jarang dapat jumpa dan dapat dimakan , syukur alhamdulillah..

BAHAN-BAHAN :

2 cekak pucuk cemperai 
Santan kelapa secukupnya
1 genggam ikan bilis - rendam sekejap
Garam secukup rasa

* Boleh ditambah sedikit air jika kuah terlalu pekat

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

4 cm kunyit hidup
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
Sedikit cili api - kalau suka pedas

CARA MEMASAK :

1. Bersihkan pucuk cemperai dan ambil daun-daun . Tumbuk lumat semua bawang merah , putih , kunyit hidup dan sedikit cili api . Kalau tak mau pedas tak perlu tambah cili api .

2.Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk bersama santan pekat , ikan bilis . Kacau semua bahan dan biarkan santan/kuah mendidih .

3. Masukkan semua pucuk cemperai tadi dan kacau sekejap . Biarkan sampai pucuk cemperai masak dan menjadi empuk . Bila dah masak boleh la ditutup api dapur.

Pucuk cemperai yang sudah dibersihkan dan hanya diambil daun-daun untuk dimasak.

Ni la rupa pucuk cemperai yang saya kutip awal pagi di kebun mertua dan saya bawa balik ke rumah , masa di kampung dan makan tapi saya bawa balik juga hehehe susah nak cari sayur ni pasar kat area rumah saya ni tambahan pula suami saya memang cukup suka makan sayur pucuk cemperai ni....

1 comment: