Pages

Thursday 25 September 2014

Grill udang mantis

Udang mantis ni saya beli masa pergi Pantai Remis . Memang fresh udang mantis dan saiz pun besar , harga pun murah sekilo RM10 . Saya hanya grill udang mantis dan kami makan macam tu saja isi udang mantis yang sedap dicicah dengan sos cili Thai . Cara nak bersihkan udang ni pun sangat mudah , hanya perlu dipotong bahagian penyepit depan kemudian udang mantis ni dicuci bersih dan ditos . Kemudian udang digaul dengan garam dan kunyit . 

Saya guna grill pan yang diletak sedikit saja minyak dan masa grill udang ni saya guna api yang sederhana besar , grill pan perlu ditutup supaya udang cepat masak . Tak perlu grill lama sangat sebab udang mantis ni cepat masa , kalau grill lama nanti isi udang jadi kering dan liat .

Udang mantis yang sudah dimasak , yum yum memang sedap 


Macam ni la cara nak makan udang mantis , kulit udang ni agak tebal so memang kena guna gunting dapur bila nak keluarkan isi udang . Saya potong bahagian tepi badan udang ni dan dari sisi tepi kulit saya kopek kulit udang ni perlahan-lahan sampai ke bahagian ekor udang .


Ni la isi udang mantis yang sangat sedap , rasa macam isi ketam . Rasanya cukup manis dan sedap dimakan macam tu saja atau dicicah dengan sos cili .


ni la udang mantis atau udang lipan . 

No comments:

Post a Comment