Pages

Monday 29 September 2014

Gratin brokoli & bunga kobis

Alhamdulillah..


BAHAN-BAHAN :

500 grm bunga kobis 
500 grm brokoli

SOS KEJU :

500 ml susu
1/2 cawan cream
1 biji bawang bombay
1 helai daun bay - besar
4 sudu besar butter
1 sudu besar minyak zaitun 
3 sudu besar tepung gandum
1/2 cawan parutan keju parmesan
3/4 cawan keju campuran keju monzarella
garam secukup rasa
lada hitam secukup rasa


CARA MASAK :


Masak air dalam periuk dan di masukkan secubit dua garam , bila air dah mendidih boleh diperlahan kan api dan celur brokoli yang sudah di potong . Kacau dan biarkan sampai brokoli separa masak - batang dan daun brokoli masih berwarna hijau ( jgn celur brokoli sampai lembut atau lembik ) . Angkat dan tos brokoli dan dibasuh di bawah air paip utk henti kan proses masak .

Bunga kobis juga dicelur separa masak dan diangkat dan dibasuh di bawah air paip kemudian di tos serta diketepikan dulu. Jangan celur bunga kobis sampai lembut . Susun bunga kobis dan brokoli yg sudah dicelur ke dalam bekas yang sesuai .

Kupas kulit bawang Bombay dan diracik kecil . Panas kan sedikit minyak dalam frying pan dan masukkan semua bawang , goreng sampai bawang menjadi layu dan berwarna kuning keperangan , terus tutup api dapur dan angkat semua bawang itu , ketepi kan dulu .

Panas kan 4 sudu besar butter dalam periuk  . Masukkan 3 sudu tepung gandum dan terus kacau semua bahan sampai tepung bertukar warna menjadi kuning keperangan , guna kan api dapur yang kecil dan pasti kan tepung tidak hangit kemudian masukkan semua susu bersama semua cream , daun bay , 4 biji lada hitam ke dalam periuk yang sesuai , bila dah mendidih terus tutup api dapur dan masukkan semua keju parmesan bersama bawang yang digoreng tadi , masukkan garam secukup rasa dan di kacau semua bahan . Ketepikan dulu sos butter ni .

Tuang semua sos ni pada pemukaan sayur brokoli dan bunga kobis tadi dan goyang-goyang mangkuk dan gaul rata supaya sos ni dapat turun/memenuhi semua bahagian sampai ke dasar mangkuk . Tabur keju monzarella secukupnya pada pemukaan sayur brokoli dan bunga kobis . Bakar selama 25-30 minit dalam oven sehingga pemukaan atas gratin bertukar warna menjadi kuning keperangan .

1 comment:

  1. nampak sedap.. mesti cuba ni. jom singgah blog saya shahhaslinda.blogspot.com

    ReplyDelete