Pages

Thursday 12 June 2014

My fav - Ikan cencaru belah belakang

Sejak dulu lagi ni adalah antara lauk favorite saya . Ikut selera saya , ikan cencaru hanya sedap bila di masak begini atau di buat asam pedas . Ikan cencaru belah belakang dan di lilit dengan daun kunyit , aroma wangi daun kunyit melekat pada badan ikan cencaru ^_^ dan menjadikan ikan cencaru ni wangi . Isi ikan pun masih moist sebab bahagian tepi ikan tak terbuka sebab ditutup dengan daun kunyit dan sambal di dalam perut ikan tak terlalu garing atau hangit . alhamdulillah sedapnya makan nasi hari ni dengan ikan cencaru belah belakang ni ^_^



BAHAN-BAHAN:

4 ekor ikan cencaru - dibersihkan dan belah bahagian belakang.

BAHAN DIBLEND ATAU TUMBUK:

8 biji cili merah
1 biji bawang besar - kalau besar sgt ambil sebelah saja
1 sudu besar belacan bakar
garam secukup rasa

* boleh tambah sedikit air asam jawa jika anda suka rasa masam pd sambal .

BAHAN LAIN :

2 helai daun kunyit saiz besar
beberapa lidi pencungkil gigi

CARA MEMASAK :
-Ikan cencaru dibersihkan dan dibelah belakangnya . Sambal ni ditumbuk hancur dan jangan sampai terlalu lumat . Ikan dilumur dengan garam kemudian disumbat dengan cili tumbuk tadi di bahagian belahan belakang ikan. Jangan masuk terlalu banyak cili di bahagian belakang ikan sebabnya bila mengoreng cili tu akan terkeluar . 

- bersihkan daun kunyit dan dibelah dua - buah tulang kt tengah daun . Perlahan-lahan lilit daun kunyit keliling ikan macam dlm gambar . Cuba lilit daun bagi kejap jangan longgar kemudian secara perlahan cucu lidi pengcunkil gigi ke badan/isi ikan dan selit lidi tu supaya daun kunyit kemas di badan ikan .

-Panaskan minyak yang banyak untuk mengoreng teknik deep fry dan bila minyak sudah panas masukkan ikan seekor demi seekor dengan perlahan-lahan . Gunakan api sederhana semasa mengoreng supaya ikan jangan menjadi hangit . Kulit ikan cencaru yang tebal dan daun kunyit akan melindungi isinya dari menjadi terlalu garing.
-Bila ikan sudah kelihatan garing boleh la diangkat dan ditos dahulu .


1 comment:

  1. Sedapnya sis... mmg feberet ros ilan cncaru sumbat.tapi tak pernah lagi balut daun kunyit..nak try la nantu.. tq..
    Rjin sgah la blog ros rosmalizacabei@blogpspot.com

    ReplyDelete