Pages

Wednesday 18 June 2014

Kek pisang gebu

Alhamdulillah sedap la kek pisang ni , saya guna resepi dari blog Mat Gebu - Dapur Tanpa Sempadan . Cari punya cari resepi last sekali saya terus masuk je blog Mat dan cuba guna resepi ni tapi saya tambah sikit kuantiti gula dan pisang hehe anak-anak saya suka kek yang manis so Mak nya tambah la gula tapi tak la manis mana pun kira just nice ok je . Dah banyak kali saya cuba resepi dari blog Mat dan memang menjadi kek yang saya masak , insyallah . Kek ni cukup lembut dan gebu semuanya just nice mengikut selera kami sekeluarga ^_^


BAHAN-BAHAN:

200 gm tepung
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
180 gm gula castor
170 grm pisang masak
3 biji telur gred A
1 sudu besar ovallete
120 grm minyak jagung
beberapa titik esen pisang
3 sudu besar chocolate rice 

CARA MEMASAK:


-Panaskan oven kepada suhu 180'C . Ayak tepung gandum dengan soda bicarbonat dan baking powder serta ketepikan dulu . Putar butter dalam 1-2 minit kemudian masukkan gula serta terus diputar lagi sehingga adunan menjadi kembang dan warna adunan menjadi cerah dalam 2-3 minit .

- Pukul semua telur mengguna kan whisk sehingga sebati kemudian masukkan semua pisang yang sudah di lenyek , gula , ovallete , 3 titik esen pisang dan garam  . Gaul semua bahan sampai rata . Masukkan semua minyak jagung dan gaul .  Masukkan tepung sedikit demi sedikit serta masukkan semua chocolate rice dan digaul sampai sebati semua bahan .

- Sendukkan adunan masuk ke dalam loyang pembakar yang telah dilenserkan dengan sedikit butter  dan di alas dengan kertas minyak . Kemudian goyang goyangkan sikit acuan kek supaya adunan kek sama rata . Bakar kek sampai masak selama 30 - 40 minit atau sehingga kek masak mengikut kepanasan oven masing-masing .  Saya cucuk bahagian tengah kek dgn lidi dan bila ditarik keluar lidi tu bersih saja itu tandanya kek dah masak la .

4 comments:

  1. salam..

    wah, nampak cantik dan gebunya kek pisang..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih untuk resepi kek pisang :)

    ReplyDelete
  3. bestnyer.. nak cuba lah..

    ReplyDelete
  4. salam..
    semua resepi kat sini mengoda...terliur dibuatnya..

    salam kenal tuan rumah..follow u..

    ReplyDelete