Pages

Wednesday 24 October 2012

SOTONG TUMIS TAUCHU

Kami memang suka makan sotong tapi saya jarang masak sambal tumis udang sebab anak-anak tak tahan pedas so kalau lauk sotong selalunya saya masak kicap , goreng kunyit atau goreng tepung ranggup . Kali ni saya cuba masak sotong dengan tauchu , sedap juga sotong masak macam ni . Jika anda nak cuba resepi ni ubah suai la untuk ikut selera anda sendiri ya ^_^


BAHAN-BAHAN:

500 gram sotong sederhana besar
1 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

1/2 inci halia
3 biji cili merah
1 peket tauchu
1 sudu kecil sos tiram
 asam jawa secukupnya

Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMASAKNYA :


Bersihkan sotong , buang isi perut tapi ambil kepalanya kemudian basuh dan tos sotong serta dipotong ikut pada citarasa sendiri. Tumbuk lumat bawang merah . bawang putih dan halia . Potong menyerong semua cili merah .

Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang yang ditumbuk tadi . Kemudian masukkan sos tiram ,  semua sotong , gula secukup rasa dan asam jawa secukup rasa . Kacau sehingga masak , jangan biar terlalu lama nanti sotong akan mengecut dan kuah akan menjadi terlalu banyak . Selalunya saya masak sotong ini dalam tempoh 15-20 minit dengan menggunakan api dapur yang besar atau sehingga sotong cukup masak . Jika kurang masin boleh tambah garam atau kicap ikut pada selera masin-masing . Ok selamat mencuba.

6 comments:

  1. salam kak nanie,
    nie kena try nie,selalu sotong msk sambal je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlkslam myda , cuba cuba ubah suai resepi ikut selera sendiri ya

      Delete
  2. masak selama 15 minit ye kak? Kc nak cuba lah. nampak simple dan sedap resepinya.

    ReplyDelete
  3. best...tapi tak sllu masak sotong sebab anak dan S tak brp gemar...

    ReplyDelete