Pages

Thursday 11 October 2012

NASI HUJAN PANAS

Semalam saya masak nasi hujan panas yang dimakan dengan dalca daging dan ayam goreng . Kebetulan pula cuaca di area rumah saya semalam pun panas kemudian hujan , paginya panas sampai tengahari dan hujan dari petang sampai la ke malam . Nasi hujan panas ni sebenarnya nasi minyak biasa cuma ditambah pewarna makanan supaya kelihatan lebih menarik dan selalunya warna nasi hujan panas ni campuran warna hijau dan merah . Alhamdulillah untuk rezeki kami semalam...


BAHAN-BAHAN:

4 cawan beras basmathi
5 cawan air
1 cawan susu sejat
2 helai daun pandan - disimpul & ikat
4 sudu besar minyak sapi
Garam secukup rasa
Sedikit pewarna makanan - dibancuh dgn 1 sudu besar air

BAHAN REMPAH :
1 inci kayu manis
2 biji bunga cengkih
1 biji bunga lawang
3 biji buah pelaga

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMASAK :

Kupas semua bawang dan halia serta dipotong dan semuanya dikisar sehingga halus . Basuh beras dan rendam beras selama 30 minit kemudian ditos ketepi kan dulu .

Periuk nasi di letakkan atas dapur dulu untuk menumis semua bahan-bahan . Panaskan semua minyak sapi dalam periuk nasi kemudian tumis semua bahan ditumbuk dan bahan rempah serta biar sampai bawang masak kekuningan . Terus masukkan air . susu sejat dengan daun pandan dan biarkan sampai air mendidih .

Kemudian masukkan semua beras , garam secukup rasa dan kacau bagi mesra semua bahan-bahan . Terus angkat periuk nasi ini dan masukkan ke dalam badan periuk nasi eletrik untuk proses masak seterusnya macam kita masak nasi biasa . Bila nasi dah masak boleh la di taburkan pewarna makanan serta digaul perlahan-lahan nasi dan pastikan pewarna cukup rata kemudian boleh la ditutup suis periuk nasi ini .


Nasi hujan panas

2 comments: