Pages

Thursday 18 October 2012

MY FAV - ROS ROYAL TOWN

Ikut ID nama ros ni Benson & Hedges selain tu ros ni juga di panggil Royal Town . Bunga ros ni cantik , wangi dan mudah nak dijaga . Selalu berbunga dan warna bunga cukup cantik campuran tona oren , warna ros ni berubah masa kudup warnanya agak pekat tapi bila dah full bloom ros ni akan menjadi warna oren/kuning pucat . Saya bagi baja organik seperti kulit udang yang dicampur dengan taik kambing supaya pokok berbunga , campuran baja udang dengan baja taik ayam supaya pokok banyak daun . Semua baja organik ni bukan yang fresh ya tapi yang sudah diproses . 

Pokok ros akan cepat besar dan subur jika kita bagi baja organik selain itu pokok ros juga perlukan 8 jam cahaya matahari sebaiknya cahaya terbit fajar atau cahaya waktu pagi sehingga lewat tengahari macam di rumah saya ni semua pokok ros saya dapat cahaya matahari dari pagi sampai la ke petang . Dulu sebelum bela ros saya ingat pokok ros ni perlu diletak tempat teduh tetapi sebenarnya pokok ros perlu kan cahaya matahari untuk proses fotosintesis cuma kita perlu pasti kan pokok ros disiram dengan air yang mencukupi . 

Dah 7 bulan saya bela pokok ros dan semakin banyak perkara yang saya belajar tentang cara-cara nak pelihara pokok ros . Dulu masa mula tanam ros saya banyak belajar dari rakan-rakan sama  minat tapi sekarang ni setiap hari ada saya perkara baru yang saya belajar tentang pokok ros . Semakin lama semakin saya sayang pada pokok ros yang saya jaga ni dari pokok kecil setinggi 6 ke 12 inci dan sekarang dah membesar sampai 5-6 kaki tingginya alhamdulillah....

Ros Royal Town yang rajin berbunga , pokok ros bukan lagi pokok yang hanya boleh hidup subur di tempat yang cuaca sejuk . Pokok ros ni cepat dapat menyesuaikan 'diri' dengan persekitaran dan dengan cara penjagaan yang betul pokok akan hidup sihat dan selalu berbunga . 

Ros kembang yang sentiasa buat saya senyum , sapa yang tak happy bila tengok pokok ros yang dibela menjadi-jadi elok hidup subur , syukur alhamdulillah..


Cantik menawan dan wangi....




Gembira dan senangnya hati bila tengok bunga ros yang cantik macam ni...

Jom kita bela pokok ros..jom..jom...

10 comments:

  1. cantiknya..suker tgk bunga ros yg baru nk kembang tuh..

    ReplyDelete
  2. santek kak..klu arwah mak nengok nie sure dia ajak saya g tgk real kat rumah kak nan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah , ye ke mak Kuazue suka bela ros ya

      Delete
  3. ingatkn bunga ros ni blh tumbuh dkt kwsn sejuk sj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu kak nannie pun ingat mcm tu juga hehe

      Delete
  4. Apa baja n racun yang nannie gunakan untuk ros..Sebab ros saya mmg banyak bunga..tapi daunnya kerinting n berwarna kuning..Kalau hari ujan lagi banyak sport..Bunga juga x nak besar...Pls advise..Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baja saya guna organik - tahi kambing , tahi ayam semua ni jenis yg di proses , baja kulit udang dan juga kulit telur yg dihancur n tanam dlm tanah/pasu . racun boleh guna malathion atau guna racun score , dyna , mitec .

      Delete
  5. Assalamualaikum..boleh tak Nannie nyatakan rutin Nannie dalam menjaga bunga ros ni. Maksud saya penjagaan harian, bila beri baja danselain baja apa lagi yang ros ni perlukan. Saya pun ada tanam ros..tapi tak gemuk macam ni. Please ye.

    ReplyDelete
  6. Salam....Cantik nye Bunga Rose Royal Town....kat mana Kak Nanie selalu survey bunga rose ni? Kalau boleh share kalau tak keberatan

    ReplyDelete