Pages

Thursday 30 August 2012

NASI JAGUNG

Mesti ramai yang tengah puasa 6 kan , saya dengan suami pun tengah puasa 6 juga dan semalam untuk buka puasa saya masak nasi jagung ni yang dimakan denagn ayam masak madu kurma serta sayur jelatah mentah . Agak senang nak masak nasi jagung ni lebih kurang macam nasi minyak..


BAHAN-BAHAN:

4 cawan beras basmathi
5 cawan air
1 biji jagung segar - ambil biji jagung saja
1 cawan susu cair
2 helai daun pandan - disimpul & ikat
20 biji gajus - dikisar
4 sudu besar mentega
1 sudu besar minyak sayur
Garam secukup rasa

BAHAN TUMISAN DIKISAR :

5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMASAK :

Kupas semua bawang dan halia serta dipotong dan semuanya dikisar sehingga halus . Basuh beras dan rendam beras selama 30 minit kemudian ditos ketepi kan dulu .



Periuk nasi di letakkan atas dapur dulu untuk menumis semua bahan-bahan . Panaskan semua mentega dengan minyak dalam periuk nasi kemudian tumis semua bahan dikisar dan biar sampai bawang masak kekuningan . Terus masukkan air dengan jagung , daun pandan dan biarkan sampai air mendidih .

Kemudian masukkan semua beras , gajus yang dikisar , garam secukup rasa dan kacau bagi mesra semua bahan-bahan . Terus angkat periuk nasi ini dan masukkan ke dalam badan periuk nasi untuk proses masak seterusnya macam kita masak nasi biasa guna eletrik . Bila nasi dah masak boleh la di gaul perlahan-lahan nasi dan dimasukkan semua kismis dgn buah gajus serta dikacau rata kemudian boleh la ditutup suis periuk nasi ini .

Nasi jagung yang sedap dimakan dengan apa saja lauk macam ayam masak merah , kurma daging , acar , dalca daging , rendang dan masak kerutuk . Kalau nak masak nasi jagung ni untuk open house pun ok juga .

4 comments:

  1. salam lebaran nannie...liza dah lama nk try buat nasi jagung, tp asyik tertangguh jer...nmpk sedap nasi jagung tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlksalm liza , ye ke cuba la mmg sedap nasi jagung ni

      Delete
  2. selamat hari raya kak nannie...nampak sedap nasi jagung yue..selalu makan yg mak mertua masak jer..lepas nie blh la cuba sendiri plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. slmt hari raya , alhamdulillah mmg sedap haa cuba la masak sendiri

      Delete